Radon og gulv med revner?

Jeg har netop fjernet det gamle gulv i stuen for at kunne lægge et nyt og kan se at der er mange revner i betonen. Revnerne har ikke noget praktisk betydning i.f.t. at lægge et nyt gulv, men jeg er blevet gjort opmærksom på at revner kan gøre at radon nemmere kommer op i stuen da det er direkte på terræn.

Jeg har absolut ingen erfaring herom og når jeg læser mig frem til hvordan en måling foretages, så virker det til at der skal gøres henover en længere periode, som er ret upraktisk for os. Men på den anden side skal familiens helbred jo heller ikke sættes på spil.
Ifølge de gamle optegnelser, så er gulvet/fundamentet således:

gulvbelægning
2.5cm afretning
5cm lecabeton
asfaltstrygning
8cm råbeton
20cm slager el. singels 

Bør jeg gøre noget ved det eller er risikoen minimalt? Det skal siges at vi har luft/luft-varmepumpe i stuen, som også skulle rense luften ligesom der er ventiler på alle de nye vinduer.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Radon er en lumsk sag og kan være super svær at forudse. Vi har let gulvkonstruktion i stuebygningen med ventileret krybekælder og har alligevel forhøjet radon i stuen.
Du har relativt tykt lag betonkonstruktion, hvilket nok tager en del. Men om det slutter helt tæt er svært at vide uden af måle. Jeg har købt en eletronisk radonmåler fra Airthings, som giver relativt hurtigt svar (nogle dages målinger giver et hint).

I kælderen har vi højt radonniveau, men et nyligt istandsat værelse blev hele gulvet smurt med LIP VS30 vådrums-/radonmembran. Radonniveauet i dét værelse er nu under grænseværdien.

Så det er betyder helt sikkert meget, at tætne gulvet og du kan jo overveje en dampspærre eller membran på betongulvet inden du lægger det nye gulv.

PS: Man kan ikke "rense" luften for radon - det eneste der virker er at få det ventileret væk. Radon er en tung gasart og bliver nede ved gulvet, hvilket ikke gør det lettere at ventilere.

Mvh. AllanE
PS: Tjek om der generelt er forhøjet radonniveau i dit område. Hvis det generelt er lavt, så ville jeg nok bare spartle revnerne og evt. smide dampspærre på.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
AllanE skrev den 16-03-2022 11:05:06

PS: Tjek om der generelt er forhøjet radonniveau i dit område. Hvis det generelt er lavt, så ville jeg nok bare spartle revnerne og evt. smide dampspærre på.

 Gode svar! Vi ligger i et "middel" område, så kan være at jeg lige må prøve med sådan en Airthings for at teste. Mureren sagde at reverne hurtigt ville komme igen, hvis man spartler dem, men måske vi bare skal gøre det alligevel, hvis det bare tager en smule.

Med det nye gulvunderlag er der fugtspærre og det kommer jo nok ikke til at ligge helt tæt, men er det ikke også bedre for gulvet end at ligge dampspærre? Det har jeg i hvert fald hørt ift fugt, men det kan jo være at fugten så er bedre end at radon'en kan sive op
Uanset revnerne vil der i et leca-gulv ofte være brug for at lave afretning alligevel for at fjerne lunker. Vi havde en lignende opbygning (dog med et tykkere leca-lag) hvor det øverste slidlag var ustabilt - man kunne rokke med pladerne i de sektioner hvor de var revnet.
Jeg selv skrællede alt af ned til råbeton og lavede afretning med flydespartel, hård eps isolering + dampspærre (klæbet bag fodpaneler) + gulvspån som undergulv. Den opbygning kunne også fungere ved dig og ville også forhindre radon, vådrumsklæber ovenpå slidlaget ville på sigt også "springe læk".

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Den største fejl folk gør, er at stole for meget på radonkortet. Dataen er fra en forholdsvis lille undersøgelse i 2001. Tallene bygger også på den gamle anbefalede middelværdi på 200 Bq/ m3. Den er sidenhen halveret til kun 100 Bq. 

Læs evt. mere om udfordringer med det gamle radonkort her: www.TESTdinBOLIG.dk/radonkort

Blot et indspark :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ryger du Grøn Cecil uden filter hele dage ?
Hvis ikke, så er Radon vidst ikke så farlig som Radon industrien forsøger at skræmme folk til at tro.
Radon er en flygtig luftart og for at den skal være farlig, skal der være noget i lungerne som der kan fange og indeslutte Radon luften, det er her at tjæren i lungerne fra de Grønne Cecil kommer ind i billedet.
Revnerne du har i gulvet de er vel også kun i det øverste afretningslag, betonunderlaget er sikkert helt intakt.
Der er færre og færre som ryger, men der er store penge i at skræmme folk.


gah skrev den 18-03-2022 08:14:14


Der er færre og færre som ryger, men der er store penge i at skræmme folk.


Der er også mange penge i at undgå at folk får kræft ;)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Johns777 skrev den 19-03-2022 09:30:21

gah skrev den 18-03-2022 08:14:14


Der er færre og færre som ryger, men der er store penge i at skræmme folk.


Der er også mange penge i at undgå at folk får kræft ;)

 
Ja ved at sikre at folk holder op med at ryge, der er mange fordele ved ikke at ryge, en af dem er, at man minimere / fjerner  risikoen for at blive syg af Radon.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også