Må jeg bede naboen flytte deres postkasse på vores grund?

Ca. et halvt år før vi købte vores hus, havde den tidligere ejer givet bagboen lov til til placere deres postkasse, på det der nu er vores grund. Nu har vi boet her snart et år, og vil gerne have sat et hegn op på det stykke hvor postkassen hænger, derfor hænger den os i vejen nu - men kan vi kræve at bagboen piller deres postkasse ned, og sætter på deres egen grund, når den allerede hang der da vi overtog huset? (sammen lagt har postkassen sat der ca. 1-2 år, før det sad den på deres nabos grund.)

På forhånd tak for svar :)
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker man i sådan en situation kommer langt med en stille og rolig dialog hvor man lige får snakket problemstillingen igennem og i de fleste tilfælde kommer man jo enighed.

Om ikke andet er det din grund du har købt, så du bestemmer i sidste ende. Men kan ikke forestille mig det er nødvendigt at spille med musklerne…
Jeg ville tilbyde selv at flytte den. Hvis der ikke er noget godt sted til den, ville jeg sætte den et midlertidigt sted og flytte den tilbage. Jeg vil nødigt blive uvenner med mine naboer.

Hvis min nabo ikke kunne have en postkasse stående fx på grund af en lang smal indkørsel, ville det ikke genere mig at den hang på ydersiden af mit rækværk.
Jeg er faktisk i samme situation som din postkasse-nabo, min postkasse (og to dagrenovationsbeholder) står også af praktiske grunde på min flinke nabos matrikel lidt uden for enden af min egen lidt lange indkørsel. Til gengæld må naboen så bruge min indkørsel som vende- og svingningsareal, når han skal have bugseret båd, trailer, campingvogn ind på hans egen grund. Ps. Jeg er fuld klar over at situationen selvfølgelig kan ændre sig hvis en evt. ny nabo forlanger min postkasse m.m. fjernet - hvilket en ny nabo er i sin fulde ret til. Fordi man kan fx. ikke vinde hævd, hvis man har fået lov til at råde over anden mands matrikel.   
Tusind tak for alle jeres gode svar :)
Desværre er min nabo og jeg ikke på talefod, som i slet ikke, det og også derfor jeg gerne ville vide om det er mit ret at bede om at få den flyttet.
Jeg tolker ud fra de forskellige svar, at det er jeg. Vil naturligvis gøre det på en pæn måde, så vi ikke optrapper konflikten.  
Annonce
Jeg tænker, hvis bagboen bor på en kotteletgrund bag ved dig, så skal han nok have mulighed for at placere sin postkasse helt ude ved vejen.

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 24-03-2022 12:18:49

Jeg tænker, hvis bagboen bor på en kotteletgrund bag ved dig, så skal han nok have mulighed for at placere sin postkasse helt ude ved vejen.

 Mig bekendt kun hvis adgangsvejen til koteletgrunden er en privat fællesvej.

knudr skrev den 24-03-2022 12:18:49

Jeg tænker, hvis bagboen bor på en kotteletgrund bag ved dig, så skal han nok have mulighed for at placere sin postkasse helt ude ved vejen.

 Tak for din svar :)

De bor på en koteletgrund, men tænker ikke at det kan ligge mig til last, på en måde hvor jeg ikke kan sætte hegn op, eller? 

Indtil for 1,5-2 år siden, havde de nemlig  postkassen stående på deres anden nabos grund (lige ved siden af dem, også i anden række) indtil de også blev uvenner med dem, og de derfor flyttede den over på det der nu er vores grund. 

Jeg vil nødig være urimelig, men er da også ked af ikke at kunne sætte det hegn op jeg gerne vil.
Altså tænker du der er noget juridisk til hindring for at de skal flytte den? 
Frank Chr. skrev den 24-03-2022 12:28:55

knudr skrev den 24-03-2022 12:18:49

Jeg tænker, hvis bagboen bor på en kotteletgrund bag ved dig, så skal han nok have mulighed for at placere sin postkasse helt ude ved vejen.

 Mig bekendt kun hvis adgangsvejen til koteletgrunden er en privat fællesvej.

 Glemte lige - eller hvis naboen ejer adgangs vejarealet til sin koteletgrund. 

Frank Chr. skrev den 24-03-2022 19:10:45

Frank Chr. skrev den 24-03-2022 12:28:55

knudr skrev den 24-03-2022 12:18:49

Jeg tænker, hvis bagboen bor på en kotteletgrund bag ved dig, så skal han nok have mulighed for at placere sin postkasse helt ude ved vejen.

 Mig bekendt kun hvis adgangsvejen til koteletgrunden er en privat fællesvej.

 Glemte lige - eller hvis naboen ejer adgangs vejarealet til sin koteletgrund. 

 Altså vejen er ifølge matrikelkortet, en del af deres matrikel - gør det en forskel? :)

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis