Må jeg bede naboen flytte deres postkasse på vores grund?

Ca. et halvt år før vi købte vores hus, havde den tidligere ejer givet bagboen lov til til placere deres postkasse, på det der nu er vores grund. Nu har vi boet her snart et år, og vil gerne have sat et hegn op på det stykke hvor postkassen hænger, derfor hænger den os i vejen nu - men kan vi kræve at bagboen piller deres postkasse ned, og sætter på deres egen grund, når den allerede hang der da vi overtog huset? (sammen lagt har postkassen sat der ca. 1-2 år, før det sad den på deres nabos grund.)

På forhånd tak for svar :)
Ca. et halvt år før vi købte vores hus, havde den... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nybegynder91 skrev den 25-03-2022 06:45:16

Frank Chr. skrev den 24-03-2022 19:10:45

Frank Chr. skrev den 24-03-2022 12:28:55

knudr skrev den 24-03-2022 12:18:49

Jeg tænker, hvis bagboen bor på en kotteletgrund bag ved dig, så skal han nok have mulighed for at placere sin postkasse helt ude ved vejen.

 Mig bekendt kun hvis adgangsvejen til koteletgrunden er en privat fællesvej.

 Glemte lige - eller hvis naboen ejer adgangs vejarealet til sin koteletgrund. 

 Altså vejen er ifølge matrikelkortet, en del af deres matrikel - gør det en forskel? :)

 I så fald har naboen fuld råderet over vejen helt ud til skellinjer. Har vejen evt. status som fælles privatvej må andre også færdes der, ellers ikke - med mindre man har et lovligt ærinde. 

Så inden du fjerner postkassen, bør du være 100% sikker på den nu også er placeret på din grund - ligeledes om dit planlagte hegn bliver et eget hegn eller fælleshegn. 

Frank Chr. skrev den 25-03-2022 07:57:55

Nybegynder91 skrev den 25-03-2022 06:45:16

Frank Chr. skrev den 24-03-2022 19:10:45

Frank Chr. skrev den 24-03-2022 12:28:55

knudr skrev den 24-03-2022 12:18:49

Jeg tænker, hvis bagboen bor på en kotteletgrund bag ved dig, så skal han nok have mulighed for at placere sin postkasse helt ude ved vejen.

 Mig bekendt kun hvis adgangsvejen til koteletgrunden er en privat fællesvej.

 Glemte lige - eller hvis naboen ejer adgangs vejarealet til sin koteletgrund. 

 Altså vejen er ifølge matrikelkortet, en del af deres matrikel - gør det en forskel? :)

 I så fald har naboen fuld råderet over vejen helt ud til skellinjer. Har vejen evt. status som fælles privatvej må andre også færdes der, ellers ikke - med mindre man har et lovligt ærinde. 

Så inden du fjerner postkassen, bør du være 100% sikker på den nu også er placeret på din grund - ligeledes om dit planlagte hegn bliver et eget hegn eller fælleshegn.

 Tak for svaret :) Jeg er 100% sikker på den står på min grund, fordi min grund ligger højere end deres, og derfor er vores matrikler delt af en støttemur, som er er placeret direkte i skæl, bag støttemuren har jeg et bed på ca. 70cm, og ca. 50cm inde i bedet er mit nuværende hegn placeret - deres postkasse er placeret  midt i det bed, ca. 30-40 cm inde i bedet. 

Jeg vil gerne have hegnet ud at flugte med støtte muren, dvs. ca. 20cm fra skæl. for at kunne få en bredere indkørsel.

Ved ikke om det giver mening? :)
Så er du ovre i hegns loven i stedet, og der står du skal være en halv meter mellem eget hegn og fælles hegn/skel, med mindre i er enige om placeringen, så det er fælles hegn i skel.

Tjek din tinglysnings bog, om der er tinglyst en aftale mellem tidligere ejer og naboen, hvis ikke, kan du forlange postkassen fjernet med det samme. Hav dog i mente, at han skal kunne placere sin postkasse "ud til offentlig vej" aht. postvæsnet, hvilket kan lave papir-nusser tolknings kvidder.

 

Steensen skrev den 25-03-2022 14:34:41

Så er du ovre i hegns loven i stedet, og der står du skal være en halv meter mellem eget hegn og fælles hegn/skel, med mindre i er enige om placeringen, så det er fælles hegn i skel.

Tjek din tinglysnings bog, om der er tinglyst en aftale mellem tidligere ejer og naboen, hvis ikke, kan du forlange postkassen fjernet med det samme. Hav dog i mente, at han skal kunne placere sin postkasse "ud til offentlig vej" aht. postvæsnet, hvilket kan lave papir-nusser tolknings kvidder.

 Tak for svaret -  det vil jeg prøve at undersøge :)

Jeg kan ikke lade være: hvordan ialverden kan du nå at blive så rygende uvenner med en nabo på 1 1/2 år?
og endelig: vær 125% sikker på, at den støttemur står i skel. Der er set mange “tryllenumre” gennem årene. Hvis du sætter hegn op i skel, skal du være enig med naboen.


Annonce
Frisk skrev den 26-03-2022 07:22:21

Jeg kan ikke lade være: hvordan ialverden kan du nå at blive så rygende uvenner med en nabo på 1 1/2 år?
og endelig: vær 125% sikker på, at den støttemur står i skel. Der er set mange “tryllenumre” gennem årene. Hvis du sætter hegn op i skel, skal du være enig med naboen.


 Hej Frisk. Ikke at jeg egentligt synes at det kommer dig ved, men vil alligevel gerne lige forsvare mig selv her. 

1. Naboen er noget familie, og konflikten udspringer ikke som følge af vores naboskab, så tror jeg vist ikke jeg behøver at gå mere i detaljer med det, da det ikke har relevans for mit spørgsmål, og det ikke rager andre. 

2. Jeg kan se skelpælen i den ene ende af matriklen, og så henholder jeg mig til matrikelkortet.

3. Der er ikke tale om at sætte hegn op i skel, det har jeg på intet tidspunkt skrevet, jeg har skrevet at jeg ville sætte det op 20cm inde på min grund.

4. Tak for dit input, men jeg kan ikke se hvordan det på nogen måde har noget med mit spørgsmål at gøre. 
Tak for svaret :) Jeg er 100% sikker på den står på min grund, fordi min grund ligger højere end deres, og derfor er vores matrikler delt af en støttemur, som er er placeret direkte i skæl, bag støttemuren har jeg et bed på ca. 70cm, og ca. 50cm inde i bedet er mit nuværende hegn placeret - deres postkasse er placeret  midt i det bed, ca. 30-40 cm inde i bedet. 
Jeg vil gerne have hegnet ud at flugte med støtte muren, dvs. ca. 20cm fra skæl. for at kunne få en bredere indkørsel.

Ved ikke om det giver mening? :)

Til info er det ofte set at skråning, hegn, hæk og mur som man tror står i skel står halve meter fra skel når en landmåler har været forbi.

Hvis du har et “landmålerkort” over din grund med husets placering kan du selv sandsynliggøre hvor korrekt skel er.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 26-03-2022 12:09:39

Tak for svaret :) Jeg er 100% sikker på den står på min grund, fordi min grund ligger højere end deres, og derfor er vores matrikler delt af en støttemur, som er er placeret direkte i skæl, bag støttemuren har jeg et bed på ca. 70cm, og ca. 50cm inde i bedet er mit nuværende hegn placeret - deres postkasse er placeret  midt i det bed, ca. 30-40 cm inde i bedet. 
Jeg vil gerne have hegnet ud at flugte med støtte muren, dvs. ca. 20cm fra skæl. for at kunne få en bredere indkørsel.

Ved ikke om det giver mening? :)

Til info er det ofte set at skråning, hegn, hæk og mur som man tror står i skel står halve meter fra skel når en landmåler har været forbi.

Hvis du har et “landmålerkort” over din grund med husets placering kan du selv sandsynliggøre hvor korrekt skel er.

 Tak for dit svar :) - jeg har brugt ois.dk til at bedømme matriklen, og så kan man se skelpælen i det ene hjørne, så jeg er rimelig sikker på placeringen. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis