Hvid fugemørtel og lyskasser

Hej kloge hoveder

Jeg skal bruge noget hvid fugemørtel, da ham som byggede min 70'er villa valgte hvide fuger...!   Men jeg syntes ikke det er nemt at finde. Jeg kan se der er repareret tidligere med grå mørtel, og det der god nok ikke pænt! 

Er der en som har et forslag til hvad jeg kan bruge fra enten XL-byg, Stark eller Jem og Fix? De har alle en masse hvidt klister, men ikke noget som hedder/kan bruges til fuger... Eller er et bare mig som ikke ved hvad jeg kigger efter?  

Så har jeg problemer med mine lyskasser. I kan se på billedet hvad problemet er. Jeg tænkte om jeg kunne blande noget tyndt klister og hælde ned i rillen? Evt. noget beton eller lignende?

Den skarpe kan nok også på billedet se, farven på mine fuger, og se at de ikke er den klassiske grå farve. Måske er de grå, men det er en meget lys grå.

/Lasse

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Typen af mørtel kan ikke bestemmes uden er nærmere billede af en fuge. Ift farve så er der nok brugt hvid cement som kan fåes på de fleste tømmerhandler.

Ift dine lyskasser tror jeg det bliver svært at reparere ved at hælde noget ned i revnen, ser ud som om den på billedet har sat sig lidt væk fra huset. Mit bedste bud ville være at fuge det med en byggefuge i passende farve.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så du tænker jeg selv skal blande mørtelen af bakkemørtelmix og hvid cement? Det er måske en god idé. Så kan jeg jo ramme den helt rigtige farve.

Ang. revnen, så havde jeg tænkt at bygge noget op med nogle brædder for at holde på det jeg hælder i. Den jeg har billede af, er ikke den værste. Der er en som gaber 3-4 cm. 

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Du skal nok bruge mørtel lavet af strandsand  og hvid cement.

fase
S. Fabrin skrev den 16-03-2022 07:57:35

Du skal nok bruge mørtel lavet af strandsand  og hvid cement.

Det er jo det samme som (svag) beton, hvis spørger skulle bruge noget var det nok strandmørtel. Men om det skulle være det eller bakkemørtel er umuligt at svare på uden et close-up af fugen så kornstørrelse kan bestemmes.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis fugen skal være hvid, kan du ikke bruge bakkemørtel. Bakkemørtel giver en brunlig fuge. Hvis mørtel og cement blandes 8 til 1, nærmer det sig ikke det ,du kalder beton.

fase
Annonce
Man kan få funktionsmørtel i stort set alle farver, dog har jeg ikke hørt en murer sige noget godt om det.

I et hus fra 70'erne tror jeg ikke de har muret det med strandsand - det vil give en hård og ufleksibel fuge som vil blive porøs. Mit eget hus har også hvide fuger - her er det oprindeligt en bastardmørtel med blanding mellem bakke -og strandmørtel + hvid cement, det jeg selv har fuget om er alt lavet med strandmørtel + hvid cement 1:11 - stærkere end det anvendes hvis kun der hvor man bor med udsigt til vesterhavet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg er ikke enig med dig i, at man ikke brugte strandsandmørtel i 70er huse. Jeg fik selv bygget hus med strandsandmørtel i 1971, og det holder endnu. Om blandingsforholdet skal være det ene eller det andet er op til mureren og evt. det miljø det udsættes for.

fase
"Sjov" som det bliver sværere og sværere jo flere svar man får :)

Så vi er på strandmørtel og hvid cement.

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis