Flytte radiator væk fra vindue for at gøre plads til køkken, overvejelser?

Vi vil gerne flytte en radiator væk fra vinduet og ind midt i køkken-al rummet (før billede fra A til B) for at gøre plads til nyt køkken. 

Jeg har læst mig til at det kan give problemer med at det bliver fodkoldt, men er det altid en dårlig ide at flytte radiator fra vinduet, eller er der noget man kan gøre yderligere for at undgå problemer? Der er 2-lags energirude fra 2016 i det pågældende vindue hvis det gør en forskel. :) 

Pft
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke få øje på B på det andet billede, men det betyder heller ikke noget. 
Når man placerer radiator under vindue, så er det for at det er der det meste kulde kommer. Man taler om kulde nedfald foran sådan en koldere flade.
Det betyder ikke ret meget forskel om i placerer radiator et andet sted. Men jeg har lidt svært ved at se hvor der er plads i køkkenafdelingen. Du vil nok fortryde hvis den kommer helt ind i alrums delen. Jeg går ud fra at der er andre radiatorer der.
Uden for dit spørgsmål så undrer det mig at der kan være plads til køleskab foran vindue?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville ikke være så bange, med nyere vinduer. Hvis man har en spiseplads eller sofa tæt på et vindue kan det være træls med trækket. 

Mvh Troels
ev elmand skrev den 15-03-2022 22:50:03

Jeg kan ikke få øje på B på det andet billede, men det betyder heller ikke noget. 
Når man placerer radiator under vindue, så er det for at det er der det meste kulde kommer. Man taler om kulde nedfald foran sådan en koldere flade.
Det betyder ikke ret meget forskel om i placerer radiator et andet sted. Men jeg har lidt svært ved at se hvor der er plads i køkkenafdelingen. Du vil nok fortryde hvis den kommer helt ind i alrums delen. Jeg går ud fra at der er andre radiatorer der.
Uden for dit spørgsmål så undrer det mig at der kan være plads til køleskab foran vindue?

 Hej Erik

Tak for svar. B er lige til højre for døren når man kommer ud af bryggers. Vi overvejer nu blot at fjerne radiatoren helt. Stuen har to radiatorer, så måske kan de varme rummet op. Er ikke sikker på det gør den store forskel at have en 3. "midt i rummet".

jhb skrev den 16-03-2022 08:57:05

Har du overvejet at lægge gulvvarme i stedet for den radiator, når du nu alligevel skal i gang med et nyt køkken?

Mvh - Jørn

 Ja vi har overvejet det, men vi tænker det bliver alt for dyrt desværre.

Annonce
Når rummene er fordelt som de er ville jeg ikke undvære en radiator i køkken region. 
1. Så er radiatorer i stuen dimensioneret til at opvarme de kvm. alene og ikke de ekstra kvm. som tilgår fra køkken.
    Har i fjernvarme så vil de 2 radiatorer skulle yde noget mere og derfor vi retur fra dem få retur temperatur til at stige.
2.Der er langt fra stue radiatorer og over til køkken bord.
3. Så er de 2 naborum bryggers og entre. Det er rum vor man typisk holder en temperatur et par grader under opholdsrum. Derfor vil der føles kulde derfra. Det vil denne radiator afhjælpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar Erik, det lyder til at vi bør beholde radiatoren 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis