Hvilken last skal jeg bruge fra 1 sal i et en familie hus ved udregning af min bjælke?

Hej alle
Sidder og regner på en bjælke der skal erstatte en medbærende mur. Hvilken last regner man med fra førstesalen i kN/m? Der er tale om et 1 1/2 plans hus. Er der nogen der ved de?

Regner efter med PolyBeam (se billedet) og med spændet på 3.9m med en HE180B får jeg nedbøjning på 
Hvis jeg bruger 17kN/m får jeg udbøjning på 6,37mm hvilket er OK (ift mindre end 1/600 x 3.9m = 6,5mm) Se billedet

På forhånd tak

PS. jeg ved der er en laaaang række ting der er forskellige fra case til case etc, men hvordan finder jeg ud af hvilken last bjælken belastes med?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Havde du været lidt mere flink til at skrive hvad areal mv. der er tale om, samt om der også er tale om skillevægge, så havde du nok fået lidt mere svar. 
Du kunne lige så godt havde skrevet: "Go dav mand økseskaft"   
Det er dog ikke første gang nogen kommer med en halvkvad vise.  
Jo bedre man beskriver sit problem des bedre og hurtigere svar får man.
Så langt så godt.  
Vedhæfter kopi af gl. DS 410 dimensionering.
Her kan du se de forskellige belastningstilfælde i KN/m2.
Hvis du stadig er i tvivl kan du bare spørge.
Du kan evt. vedhæfte en skitse af givent areal som bjælken skal bære.

Hej GSH
Tak for hurtigt svar 😀
Ja, det er rigtigt. Mange detaljer mangler.
Ved der mangler meget, men ville ikke lave en alt for lang og detaljeret beskrivelse til at starte med. Jeg ser på det du har delt og vender tilbage med mere info derefter så det er lettere at svare mere præcist. Mange tak 👍😀
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis