stik kontakter døde? hvad så nu?

For få minutter siden gik 2 stikkontakter i udu, mens mange andre synes at køre fint videre,  komfur, strøm på badeværelse, fyr og lys i stue er ok.

har bare 2 kontakter nu, som ikke virker, hvor køleskab sad i en, og pc i en anden, så nok ikke direkte forbundet men måske under jorden.

Kan jeg formode dyr har bidt i dem under huset? Det er beton i området stikkontakter er, og jeg ved ikke om der er hulrum dyr kan bevæge sig i, mure er hulmurs isoleret udvendigt.

Er det forsikring eller en elektriker man kontakter?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der noget fra eltavlen der er slukket? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Operdan skrev den 15-03-2022 14:05:41

Er der noget fra eltavlen der er slukket? 

 Nej , intet.
Jeg har checket under vaske, og bad, for utætheder.

Da propper ikke gik, formoder jeg ikke køleskab, pc er i overgang, så ville de nok ikke virke, og propper ville gå, og ikke, indtil nu, kun 2 stik som ikke har strøm på. meget mærkeligt. Tænkte om gulvvarme var lækket, og lå ved strøm kabel men de er nok i lodrette vægge kun vil jeg tro, så måske uden dørs.

Nu er jeg ikke elektriker, men jeg ville nok ikke regne med at kabler er blevet oversvømmet eller bidt over uden nogen reaktion fra eltavlen. 

Jeg har haft nogle stikkontakter der kun virkede hvis en afbryder var tændt, hvis stikkontakten kun får strøm fra tændledning. Så prøv at se om du har rørt ved en afbryder da fejlen skete, eller prøv at sætte en mobiloplader eller lampe til stikkontakten og se om den virker (hvis ikke du har et multimeter eller polsøger).

For at svare på dine andre spørgsmål vil jeg sige at forsikring højst sandsynlig ikke vil gøre noget, med mindre du finder årsagen til skaden og denne årsag er en del dyrer end din selvrisiko. Det er jo stadig uvist om der er tale om en skade. At lave et tilkald til en elektriker bliver meget dyrt. Måske du kan nøjes med at sætte køleskabet til et andet udtag foreløbigt. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kan være noget så simpelt som en løs forbindelse bag en af stikkontakterne. Prøv at pille stikkontakterne ud, og spænd skruerne i stikkontakten, hvor ledningen går ind (hvis det er en gammel model med skruer). Spænd skruer i eventuelle samlemuffer i dåserne. Find ud af, hvor kablet til stikkontakterne kommer fra, og efterspænd også samlinger dér.
Det koster ikke ret meget at få en elektrikker til at se på det, hvis du ikke har mod på at gøre det selv. Sandsynligvis kan problemet løses for mindre end selvrisikoen på din forsikring.
Er det ikke noget så simpelt som en sikring der er gået ....................

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
Må hellere lukke den her.

Det viste sig at der bliver gravet ved hovedvejen, og de folk VAR årsag til forstyrrelser, og sidst overgravet kabel, så det røg helt efter 30min omkring 15:00, de fik lappet det 16:30 cirka..  

Så tusind tak indtil nu, jeg anede ikke hvordan sådan forstyrrelse kunne give sådan en oplevelse men det var altså totalt efter lidt tid , og så ventede jeg årtier på support efter 15:00 da Cerius som er ansvarlige for bokse her, indtil jeg fik afklaring.
Det har jeg faktisk også prøvet. Der var røget en fase i forsyningsnettet, men der viser sig ikke på husets tavle eller noget. Der gik også en tid med fejlsøgning før jeg fandt ud af, at fejlen kom ude fra, så kan godt forstå du har undret dig over denne   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Vildt   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis