Foring af højbed

Jeg er ved og lave højbede til grøntsager og har påtænkt at fore dem inden jeg hælder jord/muld i.

Jeg kan se mange anvender intet/fibertex/ukrudtsdug i diverse guides.

Regler: sibirisk lærk
Brædder: cumaru

Fiberdug tænker jeg mest sikre jord/rødder ikke kommer ud. Sikre det også træet så der kun er indirekte jordkontakt? Har overvejet en sej plast folie…

Nogen her der har erfaring?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet (store) blomsterkasser af cumaru-træ som du bruger. I øvrigt fantastisk flot træ   Husk at give det olie bagefter, så står det endnu flottere!

Jeg forede med fiberdug i bunden og lidt op ad siderne, for at (forsøge af minimere ukrudt). Siderne beklædte jeg med murfolie, hvilket beskytter træet mod vand/fugtpåvirkningen og forhindre at jord og snavs trænger ud gennem mellem brædderne. Det kan klart anbefales at gøre sådan.

Mvh. AllanE
Gå ned i den lokale dyrehandel og køb en stykke bassinfolie, så holder det lige så længe som plantekassen og går ikke i stykker når du graver i jorden.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har et kæmpe blomsterbed på 8 m x 1,5 m.

Det er foret med dampspær indvendigt, hvor jeg borede en masse små huller i bunden. 

Det har virket godt i 3 år nu 

Mvh. Christian M
 

Tak for input, jeg undersøger mulighederne.

Det bliver en vægtning mellem uønsket kemi i forings materiale vs holdbarhed af træ.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis