Foring af højbed

Jeg er ved og lave højbede til grøntsager og har påtænkt at fore dem inden jeg hælder jord/muld i.

Jeg kan se mange anvender intet/fibertex/ukrudtsdug i diverse guides.

Regler: sibirisk lærk
Brædder: cumaru

Fiberdug tænker jeg mest sikre jord/rødder ikke kommer ud. Sikre det også træet så der kun er indirekte jordkontakt? Har overvejet en sej plast folie…

Nogen her der har erfaring?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet (store) blomsterkasser af cumaru-træ som du bruger. I øvrigt fantastisk flot træ   Husk at give det olie bagefter, så står det endnu flottere!

Jeg forede med fiberdug i bunden og lidt op ad siderne, for at (forsøge af minimere ukrudt). Siderne beklædte jeg med murfolie, hvilket beskytter træet mod vand/fugtpåvirkningen og forhindre at jord og snavs trænger ud gennem mellem brædderne. Det kan klart anbefales at gøre sådan.

Mvh. AllanE
Prøv at søge på "drivhusfolie", "drivhusfilm" eller "polytunnel tagfolie".

Hellere leje end at bo på gaden.
Gå ned i den lokale dyrehandel og køb en stykke bassinfolie, så holder det lige så længe som plantekassen og går ikke i stykker når du graver i jorden.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har et kæmpe blomsterbed på 8 m x 1,5 m.

Det er foret med dampspær indvendigt, hvor jeg borede en masse små huller i bunden. 

Det har virket godt i 3 år nu 

Mvh. Christian M

Tak for input, jeg undersøger mulighederne.

Det bliver en vægtning mellem uønsket kemi i forings materiale vs holdbarhed af træ.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis