tagpap konstruktion

Hej.
jeg er igang ned at lave tagpao tag. taget har en hældning på ca 35 grader.
Der er lagt dampspærre inderst på spærrene, og herefter 30 cm isolering, og så er der ca 8-10 cm ventilations afstand, og derefter krydsfiner plader, og til slut tagpap. jeg er lidt i tvivl om man skal have ventilatioshætter i tillæg eller om det er nok at have ca 8 cm mellemrum mellem isolering og krydsfiner, og luften så kan bevæge sig fra udhæng over tagryg til udhæng på den anden side. er det ok eller skal der laves mere ventilation?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et koldt tag så enten skal du have en rygningsudluftning eller klipfisk - er ret ikker på det ikke er nok at gøre det via gavlene.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Fra udhæng til udhæng er ok når vi taler om tag med lille hældning. Så kan vinden komme til at flytte luften. Når du er oppe på 35 gr. så bør du lave udluftning nær rygning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-03-2022 11:19:57

Fra udhæng til udhæng er ok i smallere bygning, men så skal der være gode luft sprækker i begge sider af udhæng. 

Både bredde men i højere grad hældning er afgørende. Der vil via konvention under taget ske en større ophobning af fugtniveau ved rygningen hvis der ikke er mulighed for luften at undslippe. Flere detaljer med grafik i Icopals tagpap guide s.36 og frem, hvis man skal følge den del af faglitteraturen er det ikke en mulighed for spørger at droppe udluftning i rygningen da tagets hældning er ~35 grader.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du fik taget kopi af mit indlæg inden jeg rettede det til Undskyld hvis det kan misforstås. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hej. vil I stadig mene at det er nødvendigt med udluftning i rygningen, når det drejer sig om et anneks der måler 5x8 meter og lavet med valmtag, dvs selve tagstykkerne er ikke mere end ca 3 meter lange fra tagrende til tygning. det skal selvfølgelig overholde BR18 da det er godkendt BBR. Jeg har lavet krydsfiner helt op lige nu, så hvis jeg skal ændre det, er det så nok at lave en 2 cm bred rille i rygningen  i toppen mellem de 2 krydsfiner sider hele vejen og sætte en rygningsudluftning på?
NB12345 skrev den 15-03-2022 18:39:37

er det så nok at lave en 2 cm bred rille i rygningen  i toppen mellem de 2 krydsfiner sider hele vejen og sætte en rygningsudluftning på?

Det er lige nøjagtig den måde det er vist på linket s.37+38

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis