Mansardtag

Vi har et mansardtag som har en del teglsten som har flyttet sig og der er også en del som i stedet for at blive rettet til simpelthen bare har fået noget cement for at lukke hullerne/revner. Vi tænker at pille tagstenene ned, finde nogle teglsten som matcher  og så udskifte de knækkede sten og bare lægge taget igen.
Er det muligt?
Her er et billede af teglstenene og er der nogen herinde som ved hvad teglstenene hedder?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Det vil sikkert være stort set umulig at købe fra ny af.
Men hvis du falder over nogle brugte så kan de være bedre end nye. Hvorfor ? ? Det er fordi nye tagsten har en vis spild procent. Der er enkelte med svagheder som viser sig i de første år de ligge. Har tagsten overlevet 50 - 80 år så er det kun de bedste der er tilbage.
Du må prøve hos nedbrydnings firmaer. LINK  F.eks. genbyg i Kbh. . Når du er på siden  kan du øverst sætte bredde og højde ind. Så reducerer du mulighederne i de godt 13000 de har på lager. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Mange tak for dit svar.
Det lyder som om det bedste er at fjerne alle sten, udskifte de dårlige og så genlægge taget. Mange sten overlapper ikke længere osv så bare at fylde det hele med cement er håbløst og det vil krakelere osv. På denne måde vil vi jo også få en chance for at se, om der er noget underliggende som bør skiftes.

Mvh Martin

Og så skal du have fundet årsagen til at de forskubber sig. Er de  lagt forkert op? 
Tagsten her en afstand i bredden hvor bedst passer sammen. Hvis man presser den afstand lidt så kan det komme til at se sådan ud. 
Jeg lagde tagsten på huset og regnede afstand ud. ( Så mange rækker, streger på lægter o.s.v. ) Da den ene side var næsten færdig kunne jeg se at det så "herrens ud" Alle rækker blev flyttet 5-8 mm og det hele gled bedre sammen. 
Det tæller jo op. Så 8 mm pr række er jo 80 mm 10 rækker henne. 
Man kan tage f.eks. 10 tagsten og lægge i en række på jorden. De lægges så bedst passer sammen. Så måles hele bredden og man kan udregne optimal dækbredde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Det er meget muligt det ee lagt forkert op. Huset er fra 1914 og jeg er overbevist om, at taget er originalt men repareret flere gange enkekte steder med cementmørtel. Den mørtel er knækket flere steder, nogle sten er flækket og adskillige sten overlapper ikke korrekt.
Jeg tror det bedste er at fjerne, udskifte og genlægge det og dom du siger, sørge for det bliver lagt korrekt.

Har lige vedhæftet nogle flere billeder.
Understrygning… er det den mørtel fuge som ligger ved overlapningen af nogle sten?
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis