Garage 70 m2

Hej alle på LDS. 😀
Mit første indlæg, så beklager hvis det lyder “mudret” 😀

Vi skal så småt i gang med forberedelserne til vores garage projekt og derfor har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber at i kan være behjælpelig med at svare på.

Lidt info om projektet:
70 m2 - 7 X 10 meter
Isoleres
1 dør , 2 vinduer og 1 stk 5 meter port
Laves med formur i mursten og bagmur i træskelet
Spær fra spær fabrik (saksespær/afvalmet)
Ler tegl , da dette er krav i lokalplan.
Bygge tilladelsen er modtaget fra kommunen.

Spørgsmål:
1. Træskelettet, planen var at lave dette i 145 x 45 (60 c/c) Er dette stærkt nok i forhold til tungt tag (tegl) ?
Her mener jeg at vi meget gerne vil have en stærk “ramme” , der kan bære og holde til kræfterne oppe fra og at det giver mening i forhold til de beregninger der skal laves.
Selvfølgelig vil der monteres forankring i fundamentet og op til spær.

2. Der skal være en port på 5 meter i enden og her tænker jeg enten at bruge en limtræsbjælke eller en stål bjælke. Hvad ville i foretrække og evt størrelse?

3. I forhold til statiske beregninger skal disse fremlægges for kommunen, er der noget af dette jeg har nævnt der kan spænde ben for dette? Tykkere materialer eller opbygningen? Hvem kan lave disse?

Håber at det giver mening og lad min endelig høre hvis der mangler informationer til de enkelte spørgsmål 😀

På forhånd tak og rigtig go aften 😀

Ronni85
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkomme på lds. 
1. Det lyder meget fint med de lodrette stolper, men der skal nok en vandret rem ( toprem ) ind øverst som jeg tror skal være højere end den du skitserer på tegning. Spær afstand vil sikkert ikke matche stolpe afstand. Så et forslag kunne være 145 x 45 lodret Denne kan så ligge i et hak i de lodrette stolper. 
2. Den bjælke der skal ligge over porten skal bære en part af lasten fra de spær som udgør valm. Så det skal indregnes Her vil ingeniør bedre kunne komme med forslag.
3. Du skal have fat i ingeniør for at lave de beregninger. Der følger beregninger med spærene, om de vil være behjælpelig med at beregne bjælken må du undesøge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er der en speciel grund til at vælge indermuren som en stolpekonstruktion. Hvis du bygger indermuren i f.eks. Gasbetonblokke kan du undgå den vandrette rem i bagmuren. Som et kuriosum kan anføres, at det er nemmere at gøre noget fast i gasbetonen end i stolpevæggen.

fase
Tusind tak for jeres svar.
Jeps, med toprem som tegningen også viser og måske 2 topremme som ligger forskudt havde vi også snakket om.

første tegning er de tegninger vi har fået lavet af den kommende garage.

andet billede er et "lånt” billede af hvordan vi ville lave selve konstruktionen, dog med ”lige” udhæng

der er egentlig ikke nogen speciel grund til valget af bagmur. vi tænkte at det var nemmere at lave det på den måde og derfor lave en form for finer inderst og gips yderst, så det er nemmere at hænge ting på vægge.

jeg tager fat i en ingeniør og får dem til at beregne diverse overliggere

igen tak for svar.

mvh

Ronni85
Hej Ronnie, Vil du skrive hvad du kommer frem til, når du har fået fat på en ingeniør eller lignende. Er selv igang med lidt samme projekt i hovedet og på et tegneprogram.
Hej StephanT
Det kan jeg godt. Lige en status:  Vi er i gang med en bygningskonstruktør i øjeblikket, da vi skal have styr på om vores idé (Væg konstruktionen) kan holde. Derefter skal disse tegninger sendes til ingeniøren, så de statiske beregninger kan færdigøres.
Grunden til dette er at i byggetilladelsen står der at man skal være sikker på at de statiske beregninger skal/kan forevises til kommunen, når byggeriet er færdigt. Så derfor skal vi være sikker på at vi ikke får opført en alt for spinkel konstruktion, inden vi går i gang.
Planen var at lave det som et træskelet, men vi ender nok med at bruge gasbeton som indervægge.

Bygge tilladelsen er modtaget og godkendt af kommunen :-)

Mvh

Ronni
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis