Solceller, batteribank, elbil, tankeeksperiment

Hej

Jeg går lidt med et tankeeksperiment for hvad der skal til for blive selvforsynende energimæssigt.

Vi vil køre ca 10.000kw op om dagen i bil (250km om dagen arbejdsmæssigt + fritid)
Vi bruger ca 6000kw på forbrug i huset om året.

Hvis man skal have et hybrid anlæg med celler og batteribank som kan håndtere den mængde...

Hvor mange m2 celler og hvor stort batteri er vi så oppe i?
Kan man overhovedet få det? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener du ikke 10.000 kwh årligt til din “batteribil”?
Altså et årligt elforbrug på 16.000 kwh.

Søren O
En moderne elbil kører i gennemsnit ca. 5 km. pr. kwh. Så der må være en trykfejl der. 
De 250 km vil så tage ca. 50  kwh. om dagen 
200 arbejds dage om året er så de 10.000 kwh. 
Og så et svar på spørgsmålet. Det er nok ikke realistisk at kunne dække det behov med de nu kendte teknikker. Vindstille dage og solceller der stort set kun virker om sommeren. Så kan der være nogen længere perioder uden energi forsyning hvis man baserer det på de 2 energiformer.
Den oplagrede på f.eks. batteri skal igen omdannes til de 230 V og der er der igen en del tab 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du bør nok opfatte opgaven som 2 separate enheder. Transport og bolig:

Erfaringerne fra tidligere farlige kriser viser hver gang, at fødevarer og opvarmning lynhurtigt får første prioritet. Det er fødevarer og energi priserne der først stiger når der er udsigt til en krise. Det ses allerede nu selv om krigen i Ukraine stadig ikke overskrider EU/NATO's grænser. 

Lige nu har Europa ingen problemer med at brødføde sig selv, men på energiområdet står vi med håret i postkassen.

Bliver vi presset hårdt nok, risikerer vi den grønne omstilling bliver skudt til hjørne med mindre vi holder hovedet koldt, for så kan den nuværende situation også booste den grønne omstilling. Det er fra alle sider politisk meldt ud. Nu mangler vi bare praktikerne er får skred i sagerne.

Det er muligt at en lokal protokolfører fra FFF (Foreningen til Frørenes Frelse) protesterer, men det bør trykt overlades til distriktspsykiatrien.

Til Rustkongen: Som samfundet er indrettet, er det på nuværende tidspunkt ikke mulig at være 100% selvforsynlig. Mit bedste råd er at tænke på din husstands situation hvis energiforsyningerne pludselig reduceres dramatisk. I værste fald kan man cykle til arbejde eller tage med de offentlige transportmidler, men fryser man i sit hjem, eller ikke kan lave varm mad påvirker det ens modstandskraft til en ny virkelighed vi endnu ikke kender.

Jeg er efterhånden en halvgammel nisse der forlænget har rundet de 70 år med et liv i fred og fordragelighed. Det havde mine forældre og bedsteforældre ikke, og jeg havde aldrig troet endnu en psykopat skulle true Europa.

Til Rustkongen: Jeg fornemmer du har gjort dig nogenlunde samme tanker, eller var de jo ingen grund til at være selvforsynende hvis vi kunne eliminerer psykopaterne.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Søren O skrev den 13-03-2022 22:31:06

Mener du ikke 10.000 kwh årligt til din “batteribil”?
Altså et årligt elforbrug på 16.000 kwh.

 Selvfølgelig ☺️

ev elmand skrev den 13-03-2022 23:33:39

En moderne elbil kører i gennemsnit ca. 5 km. pr. kwh. Så der må være en trykfejl der. 
De 250 km vil så tage ca. 50  kwh. om dagen 
200 arbejds dage om året er så de 10.000 kwh. 
Og så et svar på spørgsmålet. Det er nok ikke realistisk at kunne dække det behov med de nu kendte teknikker. Vindstille dage og solceller der stort set kun virker om sommeren. Så kan der være nogen længere perioder uden energi forsyning hvis man baserer det på de 2 energiformer.
Den oplagrede på f.eks. batteri skal igen omdannes til de 230 V og der er der igen en del tab 

 Jeg kommer aldrig til at køre 5km kWh.. Så kedeligt kører jeg ikke, og kommer ikke til det.. Det er teoretiske tal du bruger der. Jeg er selv i autobranchen ☺️



Annonce
Her er sakset fra Bilbasen blog: 
Konklusionen er, at elbiler i gennemsnit bruger 17-18 kWh (kilowatt-time) på at køre 100 km. Det svarer til, at køre 5-6 km per kWh.
FDEL (Elbilforeningen Forende Danske Elbilister) og Sperto (Danmarks åbne ladenet som er grundlagt af elbilster og prioriterer at levere ladeløsninger som er miljømæssigt og økonomisk bæredygtige) er blandt de aktører, som regner med, at elbiler kan køre cirka 5-6 km per Kwh

Når det er gennemsnits tal er der naturligvis nogen der ligger over det forbrug. Men det var nu mere for at påvise din lille trykfejl med noget hoved regning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg husker det sidst jeg kiggede på Sol+batteri så er de typiske batterier på ca 10kwh, når du skal lade 50kwh+ så kan du hurtigt gange op. det kræver nok en industri løsning $$$ :)
Solcellerne skal være fuldstændigt overdimensioneret til de mørke vinterdag igen bliver det uanmindeligt dyrt.

I teorien kan du jo havde 2 solcelle anlæg af:
14,6 kW solceller = 40 paneler
10,2 kWh Batteri rack til overskudsproduktion, og hvis du så også montere en vindmølle på 4kw med batteri lager, så burde du være 99% dækket ind.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis