Styrke på bolte til flishugger

Jeg har været ved at kikke på min lille 6.5hk's flishugger. Jeg havde en mistanke om at knivene var blevet sløve. Der er to knive, hver med 3 10mm bolte. Disse bolte havde jeg en del besvær med at få af, da hovederne er meget lave. For at hjælpe mig selv vil jeg derfor skifte boltene til nogle med alm højde hoved.
Så vidt jeg kan se er sagtens plads til dem, så hvorfor der er anvendt de andre ved jeg ikke.
Da jeg ved at det kan være vigtigt at der anvendes bolte med den korrekte styrke (fx som sikkerhedsbolte på landbrugsmaskiner) vil jeg spørge om der nogle her der ved noget om det.
Så vidt jeg ved betegner 8.8 at det er en almindelig styrke og det er også det de originale bolte er mærket med. Og ligeledes de bolte jeg vil skifte til.
På forhånd tak
BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville bruge styrke klasse 10.9

Vi prøver igen, i morgen --
Også selvom de originale er 8.8?

Kermit_369 skrev den 13-03-2022 19:11:02

Også selvom de originale er 8.8?

Det havde  jeg da lige overset, når den er født med bolte i styrkeklasse 8.8, burde det jo være ok.

Vi prøver igen, i morgen --
tænk lige over at der nok er en årsag til at det er med lavt hoved
bredker skrev den 13-03-2022 20:12:22

tænk lige over at der nok er en årsag til at det er med lavt hoved

Selvfølgelig har jeg ikke tænkt mig at bytte dem i blinde. Skal da tjekkes ordentligt af, men umiddelbart husker jeg det som at der rigeligt med plads.

Men en anden ting: Kunne det tænkes at det er en god ide at anvende Loctite?

Annonce
Loctite vil nok være en god ide - det kan ikke skade.

Søren O
På mit tidligere arbejde er der flere hydrauliske bukkemaskiner. Fastgørelsen af cylinder er med 10 stk M16 bolte 
De sprang med tiden. Så købte man noget stærkere og de holdt noget kortere. Så skulle der Fa.... me købes de allerstærkeste og de holdt 14 dage. 
Det var så åbenbart at det ikke var den vej man skulle. Det blev skiftet ud til de allerdårligste. Det holdt i mange år. 
Så det er ikke altid at hårdhed betaler sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tallene på bolte står for brudstyrke og flydespænding. (8x8 - 640 i flyde spænding, og 800 i brud. Brud beregnes med at X10, og flyde spænding er de to tal ganget med hinanden) 

Det er en god ide at holde sig til samme type som de originale.
For hårde, så springer de måske for let.
Afhængig af applikationen kan det være en god ide med bløde bolte.  Men der er flere faktore der spiller ind.  Men som nævnt, hold dig til de 'originale' (taler af bitter erfaring fra et liv som maskinarbejder m. Vedligeholdelse på stort produktions anlæg) 😊

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis