Ekstra EL Tavle i garagen? (overbelastning af sikring i vejen og jordspyd)

Hej LDS'er :)

Jeg har planer om at få sat en ekstra tavle op i vores garage. Tavlen skal benyttes til udendørs lamper, udendørs 230 samt fremtidig lader til en evt. EL bil. 
Ham elektrikeren jeg har talt med vil trække et nyt kabel, 5x6mm tror jeg, fra måleren og ud i garagen. Nu har jeg ikke talt med ham, men jeg tænker at en ekstra travle efter måleren og før den eksisterende tavle kan blive et problem, da begge tavler potentielt kan yde mere end hvad sikringen i vejen kan klare. Er det som han forslår OK?

Dertil har han ikke nævnt noget omkring jord, men har læst på enkelte opslag at den nye tavle bør have sit eget jordspyd? Der er maks 15m mellem de to tavler. 

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om du ombygger din nuværende tavle med grupper, der svarer til den belastning din ekstra tave belaster med eller laver en ekstra tavle er ligegyldigt. Belastningen er ens. Så din elektriker har rådgiver rigtigt. Du nævner et  5X6 mm2 kabel. Når der er 5 ledere er den ene jord, som han sikkert vil koble til jord i den nuværende tavle. det jeg bider mærke i er, at du tænker på en lader til elbil. sådan en lader bør du forberede med mindst en 16A gruppe og materiel, der er beregnet til fuld belastning i mere end 3 timer ad gangen.

fase
Når man har belastningen igennem den samme stiklednings kabel og elmåler så får man fordel af det vi kalder samtidigheds faktor. Altså den omstændighed at du aldrig kan få gang i alt forbrug samtidig. Altså fuld skrue på komfur, vaskemaskine m.m. over længere tid.
Hvis du skulle trække ny stiklednings kabel ind fra vejen til garage så skulle den dimensioneres lige så stor som den nuværende fordi El bil lader er en ret stor belastning over længere tid.
For at kunne tilslutte mere ude i kabelskab skal der betales et større beløb i tilslutningsafgift. Det er den kollektive betaling til etablering hele elnettet.
Jeg hører lige i dag i nyheder at det overordnede net ikke kan bære flere større solcelle parker på Lolland f.eks. Det gælder stort set for hele landet. Så der er rigelig behov for penge til udbygning 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis