Rionet/armeringsnet til kompostsystem

Jeg skal have lavet et nyt kompostsystem.
Jeg tænker på at lave det ved at sætte 6 stolper i lærketræ eller trykimp. som vist på billedet nedenfor.
Så laver jeg 2 kompostrum ved at sætte rionet imellem stolperne som vist på tegningen.

Men så kommer spørgsmålet så:
Hvor får man fat i passende rionet?

Jeg tænker at det ville være optimalt med 6mm godstykkelse. Måske kan 4mm også bruges. Masketykkelsen skal nok være 80mm eller deromkring. Jeg tror, at det er lige meget, om det er galvaniseret.

Problemet er bare, at de gængse byggemarkeder jeg har tjekket kun ser ud til at have rionet i hele størrelser med 15x15cm masker.

Så hvor får man fat i rionet med mindre masker en 15x15cm til rimelige penge? Bor på Sjælland.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske kan du tænke lidt ud af boksen.
Jeg har en kompostbeholder der er lavet af "buret" til en palletank. Det er forbavsende let at finde dem, når tankene er gået i stykker. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 13-03-2022 15:07:08

Måske kan du tænke lidt ud af boksen.
Jeg har en kompostbeholder der er lavet af "buret" til en palletank. Det er forbavsende let at finde dem, når tankene er gået i stykker.

Det lyder smart. Vil du lægge et billede af din beholder op?   

Jeg måtte lige ud og tage et par friske billeder   
Jeg har bare skåret et stykke ud af fronten, så man kan komme til med en skovl.

Nu fik jeg så læst på en side på havenyt, at det med at lave kompostbeholdere af rionet er noget skidt. Fordi det skulle gøre at komposten udtørrer og derfor ikke komposterer... Men hvis dit palletank-bur fungerer, PinkHenriks, så burde det vel også med rionet.

Alternativt skulle jeg måske bare bygge den af nogle stolper og så trykimpregnerede brædder eller lærketræ imellem.
Min fungerer, men det er rigtigt at det tørrer ud og dermed tager længere tid.
Jeg tømte den sidste forår, så det du ser på billederne er under et år gammelt...
Jeg har også en lukket plastik beholder, som jeg bruger til køkkenaffald (så der ikke kommer rotter) og her går det væsentlig hurtigere at blive til muld.
Men måske kan det også skyldes at den åbne for mere groft affald fra haven i form af grene der er tykkere og dermed længere om at kompostere, i forhold til kartoffelskræller og toppen fra gulerødder   

Er det ikke uhensigtsmæssigt at benytte (tryk)imprægneret træ i forbindelse med kompost? Imprægneret træ vil afgive giftige substanser til komposten, som så bliver spredt ud i haven - det lyder ikke ret ideelt..

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 14-03-2022 12:01:45

Er det ikke uhensigtsmæssigt at benytte (tryk)imprægneret træ i forbindelse med kompost? Imprægneret træ vil afgive giftige substanser til komposten, som så bliver spredt ud i haven - det lyder ikke ret ideelt..

Jo, det tænkte jeg også, men ved ikke hvor reelt et problem det er med de ting man trykker træ med i dag. Men det er også derfor jeg overvejer lærketræ som alternativ.

En konstruktion som @PinkHenrik har lavet, kunne forbedres med noget ubehandlet pileflet på indersiden.

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis