Træskelet til væg

Hej. Er ny her på siden :) Skal have opbygget en forsatsvæg i min lejlighed på grund af støjende naboer, og vil opbygge skelettet til væggen i træ. Jeg ved at der på stålskinner sidder sådan en blå eller sort skum belægning på bagsiden af skinnerne. Har ladet mig fortælle, at det er af lydisolerende grunde at denne skum er på, da lyd ikke kan trænge igennem dette. I den forbindelse ville jeg spørge, om man kan købe sådan noget skum som en form for tape, som man kunne klistre på sine træskinner, som skal ligge langs gulvet og op ad væggene og langs loftet?
Håber at der er en venlig sjæl, som kender noget til dette.
Vh. Kasse

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge mange materialer, f.eks. afdækningstække som man bruger når man maler men noget der vil være meget mere effektivt er at lægge en elastisk fuge under træskelettet og evt. også langs siderne og op mod loftet. Hvis du gerne vil kunne fjerne væggen igen uden at det efterlader for mange spor, kan du sætte alm. pakketape på gulvet og fuge oven på det.
Velkommen på lds
Det er nok en mild overdrivelse hvis nogen påstår at lyd ikke kan trænge igennem den tynde skum klods som du nævner på stålskelet. Lyd er noget vanskelig noget at dæmpe optimalt.
Der er 2 ting der er vigtig
1. tunge materialer og forskellig materialer 
Kan du opnå i dit projekt ved at have tunge bats som isolering og så fibergips som beklædning. 2 lags almindelig gips er lige så godt. 
3. Tæthed ved alle revner og åbninger.
Der skal fuges omhyggelig hele vejen rundt. Og når eventuelle stikkontakter skal flyttes ud så skal man også være omhyggelig der. Man kan lave en ekstra kasse bagpå med plader og fuge rundt ved kabel indgang. Denne skal være så dyb at der er plads til forfra dåser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
perhans skrev den 14-03-2022 09:23:53

Du kan bruge mange materialer, f.eks. afdækningstække som man bruger når man maler men noget der vil være meget mere effektivt er at lægge en elastisk fuge under træskelettet og evt. også langs siderne og op mod loftet. Hvis du gerne vil kunne fjerne væggen igen uden at det efterlader for mange spor, kan du sætte alm. pakketape på gulvet og fuge oven på det.

Tusind tak for svar. Væggen skal netop kunne fjernes igen, så tape på gulvet er da en super ide :) Det kan jeg vel gøre op langs væggen og loftet også, sådan at der kan fuges hele vejen rundt, uden at det sidder på gulv væg og loft. Tak for tippet

ev elmand skrev den 14-03-2022 10:09:43

Velkommen på lds
Det er nok en mild overdrivelse hvis nogen påstår at lyd ikke kan trænge igennem den tynde skum klods som du nævner på stålskelet. Lyd er noget vanskelig noget at dæmpe optimalt.
Der er 2 ting der er vigtig
1. tunge materialer og forskellig materialer
Kan du opnå i dit projekt ved at have tunge bats som isolering og så fibergips som beklædning. 2 lags almindelig gips er lige så godt.
3. Tæthed ved alle revner og åbninger.
Der skal fuges omhyggelig hele vejen rundt. Og når eventuelle stikkontakter skal flyttes ud så skal man også være omhyggelig der. Man kan lave en ekstra kasse bagpå med plader og fuge rundt ved kabel indgang. Denne skal være så dyb at der er plads til forfra dåser. 

Mange tak og tak for svar. Havde tænkt at sætte 2 lag alm. gips på. Du nævner tunge bats, hvilke ville du evt. anbefale og hvor kan de købes? Jeg havde oprindelig kigget på glasuld Isover bats fra Jem og Fix, men de er ganske lette og isolerer måske ikke så godt lydmæssigt? 

Vh Kasse
Jeg vil mene at terræn bats eller støbebatch vil være bedre. De er lidt vanskeligere at tilskære så omhyggelighed skal der til. Til gengæld er de bedre til at tage lyden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg selv har brugt 2 lag gulvpap i mellem top og bund reglerne. og så 5 mm. afstand til væggen så den nye væg kun har kontakt i top og bund og så fuge hele vejen rundt.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

ev elmand skrev den 14-03-2022 23:07:28

Jeg vil mene at terræn bats eller støbebatch vil være bedre. De er lidt vanskeligere at tilskære så omhyggelighed skal der til. Til gengæld er de bedre til at tage lyden. 

Mange tak :) Kigger på nogle Rockwool terræn bats fra Silvan. Tror det bliver dem

MLU skrev den 15-03-2022 07:02:24

Jeg selv har brugt 2 lag gulvpap i mellem top og bund reglerne. og så 5 mm. afstand til væggen så den nye væg kun har kontakt i top og bund og så fuge hele vejen rundt.

Lyder som en god ide, det vil jeg prøve. Mange tak :)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også