Stift der ikke bevæger sig meget

Jeg har den udfordring af en af stifterne ikke bevæger sig ikke lige så meget som de andre, og derfor har jeg et varmeproblem Jeg har prøvet at massere stiften uden at det afhjælper problemet. Hvad kan jeg ellers prøve?

Her er et billede af stiften:


Jeg har den udfordring af en af stifterne ikke... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
så må du holde den røde ring fast med en vandpumpetang  ( tryk IKKE for hårdt )mens du skruer på pakdåsen

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg ved ikke om mit input er godt eller dårligt her, men når jeg har radiator-stifter der enten sidder helt fast eller kun bevæger sig lidt, så dupper jeg 'stærk kalk-fjerner' på indtil de 'popper' og åbner sig.

Den metode har jeg brugt i mange år på gamle radiatorer og indtil videre har det altid virket.

Også på stifter der ikke ser 'beskidte' ud, til-kalkede, som denne.

Jeg har en lille nylon-pensel med meget fine fiber-hår, som jeg dypper i stærk kalk-fjerner (den fra Borup) og så prikker ind i stiften, så det søber til og trænger ind i mellem-rummet hvor stiften løber frem og tilbage.

Det plejer at virker indenfor max 15 minutter, som oftest mindre, hvor jeg bliver ved med at dyppe nyt væske på stiften og omslutningen så den hele tiden er våd.

Og når den så 'popper' så sætter jeg termostat-håndtaget på igen.

Det er ikke nødvendigt hvert år, men det afhænger af radiatoren. De er mange år gamle dem jeg har, og det er oftest efter en sommer hvor de ikke har åbnet stiften at den kan sætte sig fast og skal have en behandling.

Jeg skriver det hvis det nu kan være behjælpeligt og jeg ikke har misforstået problemet her fuldstændig.

Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
Hvorfor bruge syreholdige væsker på metal i stedet for en dråbe olie?

fase
S. Fabrin skrev den 20-03-2022 08:10:08

Hvorfor bruge syreholdige væsker på metal i stedet for en dråbe olie?

 Hvis det var spørgsmål til mig, så fordi olie ikke opløser kalk-sten.


Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
Ja, spørgsmålet var til dig. Det, der som oftest får stiften til at sidde fast, er korrosion på de to metaller som pakdåse og stift et lavet af, henholdsvis messing og rustfri stål. 

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 20-03-2022 08:40:50

Ja, spørgsmålet var til dig. Det, der som oftest får stiften til at sidde fast, er korrosion på de to metaller som pakdåse og stift et lavet af, henholdsvis messing og rustfri stål. 

 Og til den type korrosion foreslår fyren på linket herunder at man blaa kan bruge eddike-syre eller salt-syre, så Borup's 'stærk rust og kalk-fjerner' er vel ikke helt ved siden af?

https://www.quora.com/To-remove-a-brass-stopper-from-the-hole-of-steel-should-it-be-heated-or-should-it-be-cooled/answer/Adnan-Alam-39

Jeg er ikke ekspert i syrer, men såvidt jeg kan læse mig til så skader det hverken kobber eller rustfrit stål.

Jeg har selv brugt det en del gange* uden at noget ser ud til at have taget skade, men jeg er, som sagt, ikke ekspert i syrer.

*Jeg boede i en år-række i en gammel lejlighed, hvor jeg måtte igennem denne procedure 1-3 gange om året på en særlig problem-fyldt radiator.
Det stod på i over 10 år uden at blive hverken bedre eller værre, og var den mest effektive/hurtige løsning jeg fandt til at løsne stiften.
I starten brugte jeg kalk-fjerner beregnet til kapsel-kaffemaskiner, hvilket dog er noget dyrere end Borup's produkt, hvorfor jeg skiftede til det istedet.

Jeg dupper bare en lille smule væske på penslen og forsøger at stikke de små pensel-hår ind imellem stift og stift-hus. Som regel går der kun få minutter før stiften så 'popper' løs, og aldrig noget der tager timer.

Hvis det er et dårligt forslag, så skal du naturligvis ikke gøre det. Men jeg har, som sagt, ikke oplevet nogle negative effekter af det, så derfor nævnte jeg det.

Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
Det står dig fuldstændig frit for at bruge, hvad du synes er godt.

fase
je_ns skrev den 12-03-2022 11:24:45

prøv at skru omløberen ud, der kan somme tider bygge sig skidt op på stiften, inde bagved, så vandringen på stiften bliver en del mindre.
Når omløberen er ude, så prøv at bevæg/motioner membranen inde bagved, en stjerneskruetrækker i passende størrelse er god til formålet.
Men ellers køb en ny omløber.

Ps der kommer kun en begrænset mængde vand ud når du skruer omløberen ud.
Jeg vil lige være helt sikker. Den membran jeg skal motionere, er det i den pakdåse jeg skal skrue af, eller i delen der sidder tilbage?
Jeg vil lige være helt sikker. Den membran jeg skal motionere, er det i den pakdåse jeg skal skrue af, eller i delen der sidder tilbage?
Du skruer pakdåsen ud og stikker en stump genstand ind gennem hullet og masserer den underliggende membran indtil du kan mærke røret blive varmt. Du skal selvfølgelig også sørge for at stiften i pakdåsen kan bevæge sig frit.

fase
S. Fabrin skrev den 31-03-2022 21:02:18

Jeg vil lige være helt sikker. Den membran jeg skal motionere, er det i den pakdåse jeg skal skrue af, eller i delen der sidder tilbage? 
Du skruer pakdåsen ud og stikker en stump genstand ind gennem hullet og masserer den underliggende membran indtil du kan mærke røret blive varmt. Du skal selvfølgelig også sørge for at stiften i pakdåsen kan bevæge sig frit.

Jeg har nu prøvet at massere den underliggende membran nogle gange, og det fossede i den forbindelse ud med vand. Efterfølgende skruede jeg pakdåsen på, men ventilen bevæger sig fortsat ikke ret meget. Jeg kunne da den var skruet af, godt få ventilen på pakdåsen til at bevæge sig. Kan det være pakdåsen der skal skiftes?

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også