Skift af korrespondanceafbryder

Hej LDS
Jeg er lige flyttet i et hus fra 76 hvor meget af indmaden er originalt. Det er både på godt og ondt da jeg godt kan lide stilen men der er nogle ting små ting der trænger til en opdatering.

Jeg er kommet i gang med at skifte almindelige stikkontakter og det gik fint brun/blå som jeg er vant til.

Jeg har så et par korrespondance afbrydere der skal skiftes og de er alle sammen forskellige i farverne så jeg kunne godt bruge lidt hjælp

Jeg har vidst 2 afbrydere i billederne der slukker/tænder den samme lampe. Har regnet mig frem til at sort er fasen men hvordan kan jeg gennemskue hvad grøn og gul skal forbindes til og hvorfor er der 4 ledninger i den ene afbryder? Det er den med 4 jeg har tegnet diagram til, den med fasen kan jeg ikke se eltegning på.

Jeg har købt lk fuga med almindelig korrespondance
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit lampested må kunne tændes fra tre steder, for den ene afbryder er en krydsningsafbryder. Du har sikkert to korrespondanceafbrydere. I dem er der en klemme mærket P. Den ledning monterer du i den ny afbryder i klemmen med rød udløser. De to andre monterer du vilkårligt i de to andre klemmer. Du skal nu på indkøb af en krydsningsafbryder til erstatning for den med fire ledninger i. Det står bag på afbryderen, hvordan den monteres. Du skal dog holde styr på, hvilken afbryder ledningerne kommer fra.

fase
Fabrin skrev bl.a.: Du skal dog holde styr på, hvilken afbryder ledningerne kommer fra
Den forstår jeg ikke lige. 
Det mest almindelige er at de ledninger kommer i et rør fra et lampested. Og at de gule kommer fra den ene korrespondance og de grønne fra den anden. 
Så du monterer dem i den nye krydsnings afbryder efter samme diagram som du så fint har tegnet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der kommer en gul og grøn fra hver korrespondanceafbryder. Derfor har jeg skrevet at der skal holdes styr på, hvor ledningerne kommer fra. Det plejer ar være svært nok at få monteret en krydsningsafbryder. Det tegnede diagram er helt fint og viser gul og grøn fra hver side.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis