Luft / vand varmepumpe. Købe, leje, lease, OK nærvarme eller?

Et stort tema er gaspris og hvordan undgås den.... Fjernvarme og varmepumpe er hotte.
I mit område kommer der tidligst fjernvarme om et år, hvis det kommer overhovedet. Tilslutningspris incl unit til deres standard pris 65.000 kr (kan blive dyrere da denne pris er for nuværende områder).
Det er dyrt i min optik, kender en der netop er tilsluttet et andet fjernvarmeværker i den anden side af byen. 41.000 kr. Hvor der kan fratrækkes en del i håndværkerfradrag.

I det lys virker det oplagt at tænke i andre løsninger.... Pillefyr er teoretisk en mulighed, men vil være bøvlet at have i min ret lille baggang, hvor også gasfyret er nu) og så er næste skridt luft til vand varmepumpe. Men hvordan?

Køb?
Leje?
Leasing?
Hvem som leverandør? 
Hvilken pumpe, fabrikat? 
OK nærvarme? Reelt OK der stiller en varme pumpe op og som betales som forbrug, ala en fjernvarmestation der kun dækker min bolig....

https://www.ok.dk/privat/produkter/varmepumper/naervarme

Del gerne tanker, overvejelser og erfaringer... 

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved godt at jeg er "farvet" af min fortid. 
Men jeg vil til enhver tid vælge jordvarme i stedet for Luft/vand.
EN Fimbulvinter vil tjene den ekstra omkostning ind. *engleikon*

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Shortcut. 

OK, men er investeringen ikke blot endnu vildere?
Ud over at jeg ikke har en gave der umiddelbart egner dig til det... Dels størrelse og placering da fx indkørslen vel skal holdes fri? Og i øvrigt ret sandholdig..

Alle skriver i øvrigt om luft vand, ikke jord as, hvorfor hvis det er godt?


MVH Njord
Jeg har oliefyr, og går også og overvejer, noget med varmepumpe.
(Og jeg skal ikke have et pille fyr, det er 100% udelukket)
Jeg har over længere tid  testet hvor lav fremløbstemperatur, jeg kan nøjes med, og 40 gr er rigeligt, så det er der styr på.
Jeg har et hus på 150 m2 og bruger 1800l olie om året, incl varmt vand og gulvvarme på toiletterne om sommeren.
Skal jeg have jordvarme kræver det 300 meter slange, og skal de ligge med 1 meters mellemrum og 1 meter fra skel, så vil min have og indkørsel skulle graves totalt op, selv om min grund er på 1200 m2, så langtfra en god løsning for mig.

Så luft til vand er nok det mest optimale løsning, men det kræver så større indføringssikringer, det koster jo også en del.
Min elektriker mener at jeg måske kan klare mig med 10 ampere ekstra det koster godt 15000 kr i et engangsbeløb til el forsyningsselskabet ( værste tilfælde skal jeg købe 25 ampere ekstra = 37500 kr)
Så kan jeg se at mange fabrikanter af varmepumper skriver en holdbarhed på 15-20 år, det synes jeg ikke er imponerende.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har skiftet mit 22år gamle oliefyr ud med en mitshubishi luft/vand pumpe. Jeg er meget tilfreds. Mit hus er 140kvm med gulvvarme over det hele. I gulv har jeg 20cm ISO, 30cm på loftet og 17.5 i væggen. Jeg har i okt kørt med 30grader fremløb, nov 31, dec 32-34, Jan 32, feb 31, 

Jeg fik den monteret 1juli og har brugt 1900kwh fra 1juli til 1jan. Så rundt regnet tænker jeg at det bliver ca 3500-4000kwh årligt. Den står også for det varme brugsvand og vi er 2voksne og 2 børn.
På det tidspunkt vi fik den monteret kostede el kun 2.2kr ca så der ville den have kostet mig mellem 6000kr og 6500kr. Årligt. Oliefyr og vandvarme med genvex stod mig i ca 14000kr.

Jeg gav 89000kr for montering og fik 21000kr tilbage i tilskud. Så 68000kr for det hele. Det tog dem 2 mand 4 timer at sætte op. 
Jeg er selv gået i gang med at udskifte vores gasopvarmning til en luft/vand varmepumpe. På nettet fandt jeg en tommelfingerregel, der siger at bruger du 1200 m2 gas pr. år, skal du have en 12 kW varmepumpe. Vi bruger ca. 1000 m3 per år og vi har valgt en 12 kW varmepumpe. Jeg tænker det er godt med lidt reserve, så den ikke skal kører på højeste ydelse og  dermed støjer meget. Jeg monterer det selv og regner med at lande på ca. 50.000 kr. i materialer. Lige nu er jeg i den forberedende fase, men har købt varmepumpe og beholder.
Inden har jeg undersøgt muligheden for fjernvarme, men det kommer tidligst om 5 år i vores område.

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Få ordentligt styr på om I får fjernvarme. Det er ikke noget der bestemmes fra den en dag til den anden. Hvis det ikke er sikkert, kommer det ikke om et år.


Gode Ven, i mit område kommer der tidligst en plan om udbredelsen af fjernvarme om et år, og hvornår det så kan tilsluttes vides ikke. Men reelt tidligst næste sommer. 
Prisen heller ikke, ud over mindst 65.000kr.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis