Udvendig efterisolering - træskelet

Hej folkens.

Vi bor i et ‘66 murstenshus, med hulmure uden isolering. Hulmursisolering er et No-go, da der er for meget crap inde i murene (større klumper mørtel, og andre ting), så det kan vi ikke. Desuden vil jeg isolere soklen i samme omgang. Jeg vil derfor bygge et træskelet uden på muren af 45x95mm trykimp. reglar, som jeg vender så de rører muren med den smalle side, og dermed stikker 95mm ud fra muren. Så lægger jeg flexibatts mellem dem, vindpap på, afstandslister, og så træbeklædning.

Jeg er ikke interesseret i løsningen hvor man limer/skruer batt’sne fast, og pudser.

Detalje spørgsmål: Når jeg skal montere de reglar på muren, skal jeg så bruge vinkelbeslag, eller ville I køre en lang skrue gennem den hele reglarens bredde, og ind i muren (med plugs i, selvfølgelig)? Jeg tænker at det er lidt nemmere med vinkelbeslag, da jeg så kan kompensere for evt. mursten som stikker lidt længere ud. Jeg tænker at hvis jeg skruer en reglar direkte på muren, og der er en sten som stikker lidt længere ud, så kan jeg ikke få reglaren til at sidde helt i lod…
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Noget lignende dette.
Takker. Den løsning har jeg også overvejet, men som jeg nævnte, risikerer jeg så ikke, at reglaren vil komme ud af lod, hvis der feks. er en mursten under den som stikker lidt længere ud end de andre?
Jeg har efterisoleret noget af vores hus på den beskrevne måde, men eftersom vores mure er meget skæve   har jeg brugt vinkelbeslag sat sat på 6mm gevindstænger sat i huller med ankermasse. I stedet for en 95regel har jeg brugt 2 45mm reglar en vandret og en lodret. Og isoleret med 45mm isolering. På den måde undgås kuldebro og den yderste lægte kan blot skrues ind i den indre. den indre var den vandrette som jeg lagde reglen ovenpå bortset fra den nederste hvor den kom til at hænge i beslagene, for nemmere i skruning.En anden fordel ved at anvende kryds regler er at de reglar som skulle holde den ydre pladebeklædning kunne sættes mere precist end det ville være muligt med borede huller i noget gammelt mur.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 10-03-2022 16:47:08

Jeg har efterisoleret noget af vores hus på den beskrevne måde, men eftersom vores mure er meget skæve   har jeg brugt vinkelbeslag sat sat på 6mm gevindstænger sat i huller med ankermasse. I stedet for en 95regel har jeg brugt 2 45mm reglar en vandret og en lodret. Og isoleret med 45mm isolering. På den måde undgås kuldebro og den yderste lægte kan blot skrues ind i den indre. den indre var den vandrette som jeg lagde reglen ovenpå bortset fra den nederste hvor den kom til at hænge i beslagene, for nemmere i skruning.En anden fordel ved at anvende kryds regler er at de reglar som skulle holde den ydre pladebeklædning kunne sættes mere precist end det ville være muligt med borede huller i noget gammelt mur.

Fedt. Lyder som om at vi er ude i noget tilsvarende scenarie. Vores mure er heldigvis ret lige, men der er steder hvor en mursten måske stikker et par millimeter længere ud end stenen under, så jeg kan ikke regne med at en lægte/reglar bliver lodret, hvis jeg bare skruer den direkte på muren. Det kan jeg selvfølgelig tjekke inden jeg går i gang.

God ide med to lag og lægter i stedet. Den havde jeg også selv overvejet.
Annonce
Jmuxoll skrev den 10-03-2022 16:25:48

Takker. Den løsning har jeg også overvejet, men som jeg nævnte, risikerer jeg så ikke, at reglaren vil komme ud af lod, hvis der feks. er en mursten under den som stikker lidt længere ud end de andre?

Nivellering af niveau med nogle styreklodser er der jo brug for uanset om man bruger beslag eller ej  Man sætter de to første ved hver ende, og trækker en murersnor i top, bund og evt midte så man har noget at sigte efter  Herefter kan fladen gåes efter ift om der er behov for justeringer inden opsætning.

To lags løsningen er smartere mht kuldebro, den ville jeg også overveje.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vil bare sige at inden du går i gang så er det godt at tage stilling til om vinduer skal flyttes ud. Og hvordan man tænker afslutning omkring dem. Der kan komme ganske meget slagregn ind på en væg.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er en spændende tråd, og jeg bliver lidt nysgerrig omkring nogle ting, hvis jeg skulle gøre noget lignende hos mig selv, så jeg håber det er ok, jeg låner pladsen til at stille et spørgsmål.
Der løber jo nogle gange ledninger langs ydermuren. Vi har fx både kabel til fibernet og nogle strømledninger. Skal sådan nogle trækkes om, så de kommer ud og følger beklædningen, eller er det ok, at de kommer til at ligge inde bag isoleringen?
Hvis der er en dåse/samling så skal den ud så man kan komme til den. Ellers har jeg bare lukket det inde. Kabler og ledninger er jo osse inde i mure og lette gipsvægge.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Til trådstarter:
Hvis din slut beklædning skal ligge vandret, og du ønsker kryds forskalling så skal inderste reglar også ligge vandret. 
Som BOFH skriver så er det samme problem med fremstående mursten om du bruger beslag eller skruer igennem.
Så jeg ville sætte vandrette på muren med afstand der passer til isolerings bats. De sættes fast i ender med 5 mm klodser under. Så trækkes snor  og reglar sættes fast resten af vejen med passende klodser under.
Du kan ikke bruge karmskruer da de ikke presser reglar imod klodser, men fast holder den hvor den nu tilfældigvis sidder. Bore igennem reglar med 8 mm bor og skubbe rawlplug ind igennem træ, skruen ind i plug og hamre det hele indtil der mangler 20 mm og så skrue resten. Så kan du løsne og trække reglar lidt ud for at få plads til klos bagved og spænde igen. Husk lim på klodsen så den ikke falder ud senere. 
Nu har du jog underlag for at sætte lodrette reglar fast med afstand som isolering eller som beklædning kræver. 
Vindtæt papir, klemlister og beklædning. Husk musestop med ventilation i top og bund.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis