Udvendig efterisolering - træskelet

Hej folkens.

Vi bor i et ‘66 murstenshus, med hulmure uden isolering. Hulmursisolering er et No-go, da der er for meget crap inde i murene (større klumper mørtel, og andre ting), så det kan vi ikke. Desuden vil jeg isolere soklen i samme omgang. Jeg vil derfor bygge et træskelet uden på muren af 45x95mm trykimp. reglar, som jeg vender så de rører muren med den smalle side, og dermed stikker 95mm ud fra muren. Så lægger jeg flexibatts mellem dem, vindpap på, afstandslister, og så træbeklædning.

Jeg er ikke interesseret i løsningen hvor man limer/skruer batt’sne fast, og pudser.

Detalje spørgsmål: Når jeg skal montere de reglar på muren, skal jeg så bruge vinkelbeslag, eller ville I køre en lang skrue gennem den hele reglarens bredde, og ind i muren (med plugs i, selvfølgelig)? Jeg tænker at det er lidt nemmere med vinkelbeslag, da jeg så kan kompensere for evt. mursten som stikker lidt længere ud. Jeg tænker at hvis jeg skruer en reglar direkte på muren, og der er en sten som stikker lidt længere ud, så kan jeg ikke få reglaren til at sidde helt i lod…
Hej folkens. Vi bor i et ‘66 murstenshus, med... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay tak til alle for gode råd. Jeg er helt med på hvad sådan et projekt skal indeholde, mht. vindpap, klemmelister, ventilationsafstande osv.

Der er klart nogle forskellige måder at gøre det på.
Hvis jeg bruger vinkelbeslag, og de sættes op før reglar/lægter, så kan jeg nemlig skrue reglarne fast i dem efterfølgende, og dermed styre evt. offset fra muren. Nu har jeg så været rundt udenfor og tjekket med en lang retteskinne med vaterpas i, og væggen er meget jævn i forhold til hvad jeg frygtede, og den er samtidig helt i lod. Ikke forventeligt af et hus fra ‘66 (med henvisning til hvad jeg ellers har fundet af klamhuggeri i det hus…). Der er ikke umiddelbart nogle mursten som stikker egentligt ud, så de burde ikke skabe problemer. Så det burde være muligt bare at skrue dem direkte på væggen også.

Nu går der lige en måneds tid før jeg får tid til at komme i gang, men jeg har en klar ide om hvordan jeg skal gribe det an.

Tak skal I have. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis