Hvad hedder sådan en prop/afløbsventil ?

Jeg leder efter en type prop/afløbsventil til håndvaske som virker ved, at en tyk cirkulær skive ( med et tværsnit som ækvator ) vipper i en fatning som jeg har skitseret herunder. 

Spørgsmålet er, hvad hedder denne type afløbsventil?

Mvh Bjarne

Med venlig hilsen
Bjarne

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ventil, der virker efter det princip, hedder en butterflyventil. Jeg har aldrig set én på en håndvask. 
Tak! Det er en meget anvendt ventil på hoteller fordi den aldrig går i stykker og ikke kan stjæles!

Med venlig hilsen
Bjarne

Desværre fandt jeg aldrig en "butterflyventil", men efter mange og lange googlesøgninger var der bingo:

Med venlig hilsen
Bjarne

Så kunne det jo havde været rart at du havde skrevet hvad den hed eller et link til hvor den kunne købes.
Lige nu er det så din lille hemmelighed....  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Selvfølgelig! Jeg prøver ellers at afslutte de tråde jeg selv starter på en måde så alle kan se, at tråden er slut - men det smuttede denne gang.
Nå, men denne gang fandt jeg dimsen bla. her:
https://www.amazon.de/Wirquin-30718706-Abfluss-Stopfen-Waschbecken-Klappdeckel-verchromt/dp/B00WTWXB26
og https://www.ebay.de/itm/203843170609?hash=item2f75fff131:g:47EAAOSwi9FiGBYa
Iøvrigt en detailie; jeg har ikke tidligere set disse propper med gummipakning - normalt er det bare en tyk forkromet skive og det virker fortrinligt.

Med venlig hilsen
Bjarne

Annonce
Lidt mere opfølging: 
Nogle dages brug afslørede hurtigt, at butterfly-ventilen som omtalt foroven ikke var helt tilfredstillende.
Problemet er, at O-ringen er en lille bitte smule for stor. Det gør det lidt besværligt at lukke proppen helt uden at skulle bruge lidt (meget lidt!) knofedt.
Idag har jeg endeligt fundet den model jeg ledte efter - uden O-ring men det er en engelsk forhandler:
https://bathroomsbydesign.com/crosswater-basin-flip-top-waste-slotted-chrome-12dss.html
De har også en model uden overløbs-åbning.

Med venlig hilsen
Bjarne

En butterflyventil kan være problematisk at få tæt. Jeg kan godt forstille mig at det kan drille i en vask. Det er nok derfor typen, hvor man trykker på for at åbne og lukke, er mere populær.

"...typen, hvor man trykker på for at åbne og lukke..." var jo netop den som gav mig problemer og derfor jeg ledte efter en butterfly-ting.
Tænk på, at i en håndvask er der stort set ikke noget tryk på ventilen så hvad der måtte smutte udenom er til at overse. I de mange år jeg brugte butterfly-afløbsventiler har jeg aldrig observeret en læk.

Med venlig hilsen
Bjarne

Problemet ved butterfly er at der meget stor forskel på bevægelsen ved akslen og ved kanten. Enten bliver den stram at lukke eller let utæt ved omdrejningspunktet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis