Tvivl om problemer med udgravning/isolering i etaper

Hej!

Først og fremmest: tak for alle de lærerige opslag indette forum!

Jeg skal have lavet gulvvarme i hus fra 1978 på 100 m2 samt etableret varmepumpe.
Jeg har læst og læst om processen i mange måneder, og synes nu jeg er kommet frem til de rigtige løsninger for mig.

Dog vil jeg rigtig gerne prøve at tage projektet i 2 etaper, da der skal lægges MANGE penge i sådan et projekt med totalrenovering, og jeg også kan få et bedre overblik over opgaverne jeg står med - og har også 2 børn, så har svært ved at stå helt uden hjem i 4-5 måneder.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at starte med bryggers, bad og gang.

Der skal undermures under skillevægge, da de står på nuværende betondæk.
En væg mellem bryggers og bad rives ned og bygges op igen, da der skal laves en del om ifb. Indmurede vægarmaturer, indbygningscisterne og el til douche-toilet, spejl mm. osv.

Planen er at isolere og støbe i bad, gang og bryggers, da der her skal lægges klinker. Er mest tryg ved beton, når der skal lægges klinker.
Isolerer med Kingspan K3 i disse rum

I resten af huset går jeg med en løsning med let terrændæk med Kingspan TF70 og Nordic varmefordelingsplader, da der her skal lægges vinylgulv i sildebensmønster.
Mest for at minimere udgravningsarbejdet at jeg vil bruge Kingspan, da jeg vil gøre alt det grove selv. Synes det er merprisen værd ift. tidsforbruget.

Nå, lang historie kort: jeg er bekymret for, at hvis jeg færdigører bad og bryggers først, og så på et tidspunkt begynder at grave ud i stue og køkken, at klinkerne på flisegulve. som støder op til de rum jeg banker op med nedbrydningshammet, vil knække pga. vibrationernerne fra nedbrydingshammeren.

Nogen som har erfaring med, om det med stor sandynlighed vil ske eller ej?



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo sætte kantisolering op også mod de indvendige vægge så de nye gulve ikke er hårdt bundet til væggene, så har du minimeret chancen for at der sker noget, men har aldrig hørt om at fliser knækker når man banker et gulv op i et andet rum.

Du beskriver samtidig undermuring af skillevægge. Det betyder jo at beton laget helst skal fjernes lige under muren. På den måde får du jo skilt de omliggende rum fra muren. 
Hvis du murer op under beton laget kan du minimere påvirkning ved at skære en dyb rille ned i gulvet langs muren når du går i gang med de øvrige rum. Så knækker det nemmere af lige langs muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar til jer begge!

Det giver mig bedre ro i maven.

Hvis andre har erfaringer eller input, er det fortsat meget velkomment. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis