Termostat til gulvvarme mangler

Hej LDS,
Jeg mangler en termostat eller lign. så jeg kan regulere temp. på gulvvarmen. Lige nu er det lidt som at gå på en kogeplade og gas er jo ikke ligefrem billigt i disse dage, så al hjælp er meget værdsat😊
Se billeder og sig til hvis der skal bruges nogle fra en anden vinkel.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kommer ledninger ud fra regulatorerne med blå top, som i øvrigt ser ud til at stå fuldt åbne, hvor ender disse ledninger. formentlig i en styreenhed. Har du ikke et billede af den. Der må også være nogle termostater i de forskellige rum.

fase
Her er lidt flere billeder. Jeg kan ikke se en styreenhed eller lign. jeg kan regulere varmen på dernede.
Det ser ud til være et hjemmebygget system. De ledninger ender i en dåse med et kabel ind, og inde under skabet ligger noget der ligner en transformator. Så der skal detektivarbejde udføres før det endelige svar. 
Kablet der kommer må gå et sted hen. Har du et  gulvvarme system et andet sted i huset?
Er der termostater i de enkelte rum ? 
Du må kunne sænke fremløbs temperaturen et sted f.eks. på gasfyret eller ved et andet gulvvarme system 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er kun varme i gulvet i badeværelset og i køkkenet og i badeværrelset er der en termostat man kan dreje på for at regulere varmen.
Jeg var selv bange for at varmen i gulvet i køkkenet blev reguleret af fremløbstemp på fyret, så om vinteren vil den altid brage derudaf🙄
Når nu der er telestater med ledninger, og et kabel der går derfra, så må der være termostater i andre rum. Eller i hvert fald nogle ledninger der indikerer at der har siddet termostat.
Har du ikke mulighed for at regulere temperatur et andet sted. F.eks der hvor føderør kommer fra. 

Annonce
Spørgsmålet er om det er den her der styrer varmen? Da vi overtog huset, sagde sælger at den var til hvis man ville have varme i gulvet i stuen.
Ja, det ligner en termostat til at styre varmen i det rum den sidder i.

fase
Den er så desværre i stykker. Prøv at tage låget af og vis det med et billede. Ligeledes kan du tag elåget af samledåsen ved gulvvarme shunt og vise det på et biede. Måske bidrager det til en bedre forklaring. 

Beklager det lidt sene svar, men har været i haven og har i dag kørt ca. 3 tons haveaffald væk (egentligt utroligt at det kunne være i een flyttetrailer🤔😃).
Det var faktisk termostaten på mit sidste billede der regulerede varmen i gulvet, så mange tak for jeres hjælp🤩
Mit sidste spørgsmål er hvor man mon kan købe en ny drejeknap eller evt en helt ny termostat?

Du kan sikkert ikke købe en drejeknap, så du bliver nødt til at spendere en ny termostat. Der findes flere forskellige, hvoraf nogle er forsynede med 230V. Prøv at skrue låget af og se hvor mange ledninger der er i termostaten. Søgeordet på google er Stuetermostat.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis