LED dæmper udfordring

Hej , jeg har et ældre hus med en LK skydedæmper der dækker 3 lamper, så skiftede vi over til LED og det virkede så ikke, medmindre 1 ud af 3 pærer er non-LED, ellers slukker LED pærene ikke helt.

Jeg prøvede så at købe denne: https://www.lk.dk/produkter?iid=506D6219
LK FUGA® indsats lysdæmper LED-S 120 VA korrespondance

Men jeg oplever samme problem stadig, er der nogen der har en løsning? - dæmpe funktionen er såvidt ligegyldig, bare jeg kan få slukket lyset helt.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at pærer er dæmpbare ( dimable). Det er slet ikke alle led pærer der kan dæmpes.
Er den del i orden så kan denne lysdæmper justeres fra forkant til bakkant dæmpning. Se i brugs vejledning. Det kan nogen gange give et bedre resultat. Men det vigtigste er Dimable   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-03-2022 18:40:41

Er du sikker på at pærer er dæmpbare ( dimable). Det er slet ikke alle led pærer der kan dæmpes.
Er den del i orden så kan denne lysdæmper justeres fra forkant til bakkant dæmpning. Se i brugs vejledning. Det kan nogen gange give et bedre resultat. Men det vigtigste er Dimable   

 tak, pærerne er ikke dæmpbare, men jeg bruger heller ikke funktionen, de skal bare bruges til on/off, men når de er slukket så flakker led pærer stadig hvis der ikke er en alm pære i nr 3

Så kan du ikke bruge dæmper, men må have en almindelig 1 pol afbryder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der løber altid lidt strøm igennem den type dæmper. Det kan ikke dæmpbare pærer ikke klare. Den almindelige pære "sluger" den strøm, så det hjælper når du har en sådan monteret.

Jeg vil anbefale at du udskifter dæmperen med en simpel afbryder, alternativt køber 3 dæmpbare pærer.
Led pærer kan have det lille problem med at de nogen gange ikke slukker helt, måden man løser det på er ved at ligge en lille Led støjkondensator ind imellem nul og fase som fkes den her  https://ledpaerer.dk/stojkondensator.html
Annonce
Strømmen gennem en gammel lysdæmper er mange gange større end hvad man kan opleve med induktion i ledningerne. Induktion gør at en LED-pærer lyser ganske svagt. Din løsning kan hjælpe for det sidste, men næppe for problemet med lysdæmperen.

GodeVen skrev den 10-03-2022 12:09:22

Der løber altid lidt strøm igennem den type dæmper. Det kan ikke dæmpbare pærer ikke klare. Den almindelige pære "sluger" den strøm, så det hjælper når du har en sådan monteret.

Jeg vil anbefale at du udskifter dæmperen med en simpel afbryder, alternativt køber 3 dæmpbare pærer.

 Tak for hjælpen, det undrer mig bare at den ikke virker når den netop er beregnet til led dæmp at den så ikke kan slukke helt

Den virker sikkert men dine pærer er ikke dæmpbare, så det virker ikke sammen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-03-2022 22:37:35

Den virker sikkert men dine pærer er ikke dæmpbare, så det virker ikke sammen

 Ok, helt enig, men jeg tænkte bare at LED dæmperen netop havde en kondensator indbygget der fjernede reststrøm, men den sidder måske direkte i de dæmpbare LED pærer?

Jeg tror ikke det fungere præcis sådan. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis