Sålbænk - stort gab mellem vindue og skifte

Jeg har været så heldig at få nogle gode, solide vinduer, som blot mangler en gang slibning og maling. Det passer mig godt, for vinduerne i det hus, vi har købt synes ikke at være blevet vedligeholdt i de seneste 50 år, så der er råd og hvad har vi. Ærgerligt, for det er 100 år gamle vinduer af den slags, der ikke laves mere, og helst ville jeg have beholdt dem.

Nå, men nu er jeg gået i gang med at benytte det artige vejr til at skifte dem stille og roligt over de næste dage/uger - no stress.

Dog har jeg (det havde de gamle også med betontagsten som sålbænke) en afstand mellem øverste skifte i murværk under vindue og underkant vindue en afstand på knap og nap et skifte. Ergo vil jeg ikke kunne mure endnu et skifte op.

Men kan jeg godt montere en sålbænk (skifer) med den afstand?
De tutorials jeg har set, arbejder alle med en afstand på ca en fuge, men det er altså ikke en mulighed. 

På forhånd tak! 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er spørgsmålet? Om du kan montere sålbænken er vel det mindste problem.
Øvelsen er relativt ligetil men du mangler at lave en skrå kant oven på det øverste skifte som sålbænken kan lægges på.
Den udføres i enten noget stærk mørtel eller beton og skifersålbænken limes fast med fliseklæb (gerne af flex-typen) oven på dette så sålbænkens bagkant slutter inde under vinduets forkant (ca 3 cm fra forkant), man kan spænde et bræt fast ind - og udvendig til at styre højde og hældning fra bageste kant mod forkant når man skal støbe skråkanten.

Tricket er så at højde og hældning af sålbænkene på samme side af huset helst skal være nogenlunde indbyrdes ensartet for at det ikke ligner lo..

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja, det kan ret hurtigt komme til at se ret ringe ud, hvis det sejler. 

Spørgsmålet var, om man kunne lave en sålbænk med så stort et gab, da de billeder og videoer, jeg har set, alle kun har en afstand mellem vinduesramme og skifte på ca en fuges tykkelse. 

Derfor om jeg skal mure et halvt skifte op eller - som du beskriver - skal lave en skrå kant af mørtel med den rette vinkel. 

Tak for råd! 

BOFH skrev den 09-03-2022 14:54:29

Hvad er spørgsmålet? Om du kan montere sålbænken er vel det mindste problem.
Øvelsen er relativt ligetil men du mangler at lave en skrå kant oven på det øverste skifte som sålbænken kan lægges på.
Den udføres i enten noget stærk mørtel eller beton og skifersålbænken limes fast med fliseklæb (gerne af flex-typen) oven på dette så sålbænkens bagkant slutter inde under vinduets forkant (ca 3 cm fra forkant), man kan spænde et bræt fast ind - og udvendig til at styre højde og hældning fra bageste kant mod forkant når man skal støbe skråkanten.

Tricket er så at højde og hældning af sålbænkene på samme side af huset helst skal være nogenlunde indbyrdes ensartet for at det ikke ligner lo..

/BOFH


 

Ud fra billedet vurderer jeg at vinduet er et godt stykke bag murens forkant. Og med en hældning på 15-20 grader passer det vel nogenlunde når du har etableret det skrå underlæg BOFH nævner, evt. ved at flække mursten skråt på langs så det ser ud som om der er et skifte mere. Hvis du skærer stenene pænt, og for og bagside er end, bliver der to halve sten af hver.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 09-03-2022 15:07:29

Ud fra billedet vurderer jeg at vinduet er et godt stykke bag murens forkant. Og med en hældning på 15-20 grader passer det vel nogenlunde når du har etableret det skrå underlæg BOFH nævner, evt. ved at flække mursten skråt på langs så det ser ud som om der er et skifte mere. Hvis du skærer stene pænt, og for og bagside er end, bliver der to halve sten af hver.

Den der med at vinduet virker lidt tilbagetrukket studsede jeg også over men antog det var fordi det kun var en midlertidig opstilling - antager det skal monteres på alm vis med karmskruer i ydermur så det ikke er helt så tilbagetrukket - hvordan ellers fastgøre det?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Svært at se måleforholdene på billedet - men du kunne overveje at få pladerne i 30mm i stedet for standard 12-15mm. Det vil formentligt reducere vinklen og evt behovet for opmuring. 

Mvh Troels
Annonce
@BOFH: Jeg har valgt blot at sætte vinduerne i niveau med de gamle, som har samme dybde i forhold til ydermur. Og de er fastgjort i selvsamme efter alle kunstens regler. Men nu du siger det - måske man skulle rykke dem lidt frem, når nu muligheden er opstået.

@TRRA: Ja, det var jo en mulighed. Tak.

@JohnLarsen: Jeg tænker at gå med beton/mørtel i stedet - med mine evner inden for præcisionsarbejde er jeg bange for, at det ville blive noget værre sjusk. 
Det er en helt almindelig afstand op til vindue. når sålbænke skal være skrå. Synes du det bliver for skråt så kan der være 1-2 cm fuge under sålbænk inden den stiger op under vindue. 
Når du murer den skrå kant kan du lave et stykke plade som netop passer imod vindue, og med den rette skrå kant. Så kan den bruges til at trække mørtelen af med 1.2 timer efter den er støbt. Så får du ensartet skrå afslutning og kan lime skiffer på efterfølgende.
Ellers må du stoppe lidt isolering ind og når alle vinduer er skiftet ( ingen stress ) hyrer du en lokal murer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-03-2022 18:49:45

Det er en helt almindelig afstand op til vindue. når sålbænke skal være skrå. Synes du det bliver for skråt så kan der være 1-2 cm fuge under sålbænk inden den stiger op under vindue. 
Når du murer den skrå kant kan du lave et stykke plade som netop passer imod vindue, og med den rette skrå kant. Så kan den bruges til at trække mørtelen af med 1.2 timer efter den er støbt. Så får du ensartet skrå afslutning og kan lime skiffer på efterfølgende.
Ellers må du stoppe lidt isolering ind og når alle vinduer er skiftet ( ingen stress ) hyrer du en lokal murer. 

 Sålbænke tænker jeg, at jeg ikke vil belemre den stakkels, travle murer med. Han kan få lov til alt muligt andet. 

Tak for tippet, Erik! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også