Led lysdæmper tilslutning

Hej. Endnu en lysdæmper forespørgsel. Har søgt i arkivet men ikke fundet svar.
Jeg vil gerne tilslutte en lysdæmper efter et lampested.
Der går to ledninger fra lampestedet, blå og brun, som jeg vil tilslutte en lysdæmper og derfra videre til lamper.
Til lamperne går der jo så også en leder og en neutral.
Kan man overhovedet lave denne opkopling, og hvordan skal de tilsluttes dæmperen?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil udskifte en afbryder med en lysdæmper, skal den brune, som sikkert er fasen, monteres i klemmen L og den blå i klemmen med bølgelinjen. Klemmen P skal kun bruges hvis der skal tilsluttes andre afbrydere med fjeder.

fase
Som jeg forstår dit oplæg så ønsker du dæmper på ledningen fra lampested til lampen ? Det er en særpræget installationsform, og den viste dæmper egner sig ikke til det. Den skal sidde i et underlag og så er det fast installation.. 
Men er det ønsket så skal den blå gå lige igennem til lampen og den brune klippes over og monteres ind i L klemme ( den fra lampested) Den brune videre til lampe ind i den med bølge linje. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dæmperen sidder i en påbygningsdåse. Der er en afbryderkontakt til lampestedet, men den sidder i en enkeltdåse indbygget og med to afbrydere i, så der er ikke plads til dæmperen. Derfor tænkte jeg at jeg lige så godt kunne lave en påbygningsdåse til den.
Jeg prøver din version og ser..
Nu har jeg installeret andet lys så det er lidt for omfattende at skifte til Ikea.
Prøvede elmandens kobling, men der er ikke hul igennem.. 
Annonce
Nedenstående er midlertidigt.. men der er ikke hul igennem..
Skal man ikke forstå det sådan at neutral samles i bølgepil? 
sælbyggårn skrev den 09-03-2022 16:31:55

Skal man ikke forstå det sådan at neutral samles i bølgepil? 

 Neutral er den vi normalt kalder nul ledning, denne skal ikke monteres i lysdæmperen, men i en samle muffe som du har gjort.

Den viste montering burde virke, har du husket at tænde for afbryderen? Er du sikker på at ledningen er monteret korrekt i lampeudtaget?
Sidder den blå på nul klemmen i lampeudtaget og sidder den brune på den rigtige tænd ledning?
Virker lampen på den eksisterende afbryder hvis du samle de 2 brune i en samle muffe?
Først prøve at sætte de 2 brune sammen De kan være i L klemmer. Så bør lampen kunne tænde og slukke ved afbryder, uden om dæmper. Hvis det virker så ved du at alt andet er monteret korrekt og at det er dæmper der driller
Så monterer du du igen som du viser her og tænder på afbryder OG tænder på dæmper Er tryk eller skal mn dreje. I Lk lysdæmper en der er en lille sikring inde under dreje knap. Det kan også være den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok tak. Jeg har forbundet de brune og de blå direkte og så tænder lyset. Så det er dæmperen der driller. Tjekker sikringen.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis