EPS varmefordelingsplader - halvt beton gulv/halvt over kælder

Hej 

Vi skal til at lave 50 kvm alrum med. Da vi har fået luft til vand varmepumpe skulle vi meget gerne have gulvvarme i samme omgang. 
Udfordringen er at halvdelen af gulvet er betongulv og den anden halvdel er et bjælkelag. Betongulvet bestemmer højden af gulvet og derfor skal jeg have noget med en relativ lav byggehøjde. Jeg har derfor tænkt mig at lægge EPS varmefordelingsplader ud og derefter laminatgulv oven på. (som disse vvs-shoppen.dk/altech...)
 
Men jeg syntes sq at det er lidt svært at finde rundt i og min VVS'er er lidt skeptisk over for disse EPS plader. 
Er der nogen som har lidt viden på området og opbygningen? 
  • Jeg har hele tiden gået i den tro at man kunne lægge gulvet direkte oven på pladerne men er nu blevet informeret om at der skal et trykfordelingslag under for ikke at træde samlingerne op. Hvor tyndt kan man holde dette lag og hvad skal der laves i? 
  • Da vi lavede badeværelse, gjorde min vvs'er klar til gulvvarmen i alrummet også. Med plads til to 20mm kredse. (der er muligt at udvide til flere kredse) Derfor vil han gerne have at vi også anvender 20mm slange til disse plader. 
    Men hvad er forskellen på varmefordelingspladerne med 20mm og 16mm slanger? Ud over at gulvet bliver 5mm højere og at kredsene skal være kortere. 
    Syntes at have læst at der er risiko for at varmefordelingen ved 20mm er ringere pga. større afstand mellem slangerne. 
Håber i kan hjælpe med at belyse mit kommende projekt tak. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lave det bærende gulv imellem bjælker. Og så isolere med Glasuld eller rockwool under. 
Der kører en tråd sideløbende hvor jeg gennemgår et system som jeg hr lavet tryk her for link LINK 
Det er godt nok badeværelse men kan let overføres. Så behøver du ca. 25 mm plads over bjælker plus klikgulv. 
Der er ingen der forhindrer at 20 mm slanger ligger lige så tæt som 16 mm.
Indregulering er mere simpel når man har samme slange dimension. 
Hvis du har yderligere spørgsmål så vend endelig tilbage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar

Jeg har ikke problemer med at få plads henover bjælkelag, det er mere den anden halvdel med beton gulv. Derfor jeg søger lidt erfaring med de her EPS plader (polystyren med alufolie) og hvor tykt et lag der evt. skal oven på dem efterfølgende. Jeg havde selvforstillet med en MDF 6mm plade? 
Ifht. afstand så er det fordi at mange af pladerne klargjort til 20mm har større afstand mellem spor til slanger, derfor er jeg interesseret i at vide hvilken forskel det evt. ville have. 

Jeg har kigge på en del forskellige plader, men i sidste ende er det vel bare EPS300 plader med alufolie, eller er der forskel på kvalitet. 
Jeg tror vi taler i hver sin retning ellers giver det ikke mening.
Er det den del med bjælkelaget du vil lægge EPS hen over med trykstyrke 300
I min beskrivelse vedr, projekt Bjælkelag ved " hestetyven" som jeg henviser til er der ikke tale om sporplader. Der laver man selv sporene med den afstand man ønsker.
Du starter med at skrive at betongulv bestemmer højden ! 
For at vi kan komme videre med noget der fungerer i praksis må du oplyse hvilken højde der ideelt skal være over bjælkelag. for at nå op til beton gulvets overkant ? 
EPS plader kan ikke i sig selv holde til belastning hvis de kun hviler på bjælker Heller ikke med 
 mm plade over.  ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen

Ja vi har vidst talt forbi hinanden. Mit spørgsmål består primært på erfaring med disse plader og opbygningen når man anvender laminat(Barry alloc)

Jeg har tilføjet et par billeder der gerne skulle belyse det lidt bedre. 
Jeg skal have gulvvarmeplader i hele rummet. 
  • Til at starte med retter jeg gulvet op ved bjælke laget og slutter af med en almindelig gulvplade så gulvet bliver plant med beton gulvet. (blå flade)
  • Herefter skal jeg have nogle varmefordelingsplader ud som gerne skulle være så tynde som muligt (grøn flade) 
  • Så skal der en trykfordelings plade imellem som jeg ellers troede at jeg kunne undgå ved at bruge disse plader. Den skal være så tynd som muligt. (rød flade) 
  • Til sidst gulv (gul flade) 
Håber det giver mening.

Gulvet må ikke bliver for højt over beton gulvet, da det gerne skulle passe med resten af huset samt 3 terrassedøre i rummet. De bliver dog skiftet, men jeg ville gerne undgå et stor trint udvendigt. 😊
Ok nå sådan ser "grisen ud"   
Det skal nok komme til at virke, undtagen at der måske ikke er tilstrækkelig isolering under beton laget. Ved bjælke laget kan du jo isolere imellem bjælker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige præcis, det var det jeg tænkte. Men min eneste bekymring er de 18kvm hvor gulvarmen skal ligge oven på eksisterende betongulv.
Her har jeg tænkt mig at banke et hul og se hvordan det stor til med isolering under. 

Hvordan ville den rigtige fremgangsmåde være hvis der ikke er isolering nok?

Hvis det hele så skal op, tilstrækkelig isolering og beton på toppen igen, kan jeg så nøjes med at skrue brædder på betongulvet, så det passer med alu varmefordelingsplader og slanger?

Jeg er instrasseret i den bedste løsning, men på den billigste måde. Så hellere at det tager lidt længere tid og er lidt mere besværligt 😉
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis