Lagre energi

Vil lige starte med at sige jeg ikke er ingeniør, så har uden tvivl glemt nogle faktorer.
Men læste den anden dag, om et “tårn” man ville bygge, til at lagre strøm, så når vinden blæser og solcellerne producerer en masse så kan man gemme den energi.
Måden dette system skulle fungere på, virkede nu ret smart.
Der ville være tunge betonklodser flere steder rundt om dette tårn, når der så er overflod af strøm, så trækker elmotorer disse klodser op, og når der mangler energi så sænkes de langsomt imens de trækker en generator.

Men har egentlig gået med ideen om et lignende system, dog lidt mere effektivt, ihvertfald i mit hoved.
Hvis man eks laver en høj ved siden af en sø (søen kan være en nedlagt grusgrav så den er en del under niveau, på højen ved siden af, bygger man så en del gyllebeholdere. Når der er overproduktion af strøm så pumper man vand op i dem, når der mangler strøm så lukker man op for hanen og lader vandet løbe igennem nogle turbiner inden det igen kommer ned i søen. Og det lille energi tab der må være, kompenseres ved at regnen fylder lidt ekstra “gratis” vand i beholderne. Mener man siger at en beholder uden låg vil stige 70 cm om året udelukkende pga regn, hvilket jo ikke er en ubetydelig mængde.

Hvorfor kan man ikke lave systemer som det? Er der noget jeg har overset? 😀
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en gammel måde at lagre energi på , vand bliver pumpet op i en højtligende sø når detr er masser af billig strøm , og når der mangler strøm bliver der åbnet for sluserne og dermed løber vandet tilbage og driver nogle tubiner som laver strøm , og der er mange variater og måder det kan lade sig gøre på , om man stadig bruger dette koncept ved jeg ikke .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Ideen er flere gange blevet drøftet, men med den nuværende teknologi er det ikke rentabelt.

Ca. 30% af energien går tabt ved processen, så det er bedre at udbygge det europæiske grid net. Da Færørene ikke er forbundet til omverden med el kan det på sigt betale sig i takt med vindenergi udbygges.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 08-03-2022 21:25:02

Ideen er flere gange blevet drøftet, men med den nuværende teknologi er det ikke rentabelt.

Ca. 30% af energien går tabt ved processen, så det er bedre at udbygge det europæiske grid net. Da Færørene ikke er forbundet til omverden med el kan det på sigt betale sig i takt med vindenergi udbygges.

 Men man snakker jo hele tiden om at lagre energi så vedvarende energi Kan forsyne i højere grad når der er behov for det. Og synes ofte man falder Iver udtrykket, batterier i den sammenhæng. Det er jo bare i min optik en ret dyr og ikke særlig vedvarende måde at lagre det på. 

Der bliver jo også snakket en del om en brint ø, til at lagre energi. Og Energinet har da flere ansat til blot denne ide. Men det skulke også være en proces der kan gå galt, og må da også være enormt omkostningsfuldt.
Personligt er jeg mest til vi går på atomkraft. Men det sker jo nok ikke så længe Dan sidder på toppen.
Men har lidt svært ved at se hvorfor denne, i min optik, ret simple konstruktion ikke skulle kunne fungere.
Hvor mister man de 30 procent?
Er det eks ved pumpen? Nu kommer jeg nok lidt ud på dybt vand, men værktøj har jo igennem længere tid kunnet køre på kulløse motorer hvor man har kunnet få flere krafter ud af motoren ved samme batteri. Er den udregning lavet med en ineffektiv ældre motor på pumpen? Eller en nyere med kulløs motor?
Og har man lavet udregninger med forskellige Pumpetyper?

Som jeg også har sagt i tidligere indlæg, arbejder jeg til daglig som forsøgstekniker indenfor planteavl. Og der kan det til tider være chokerende hvor mange ting vi stadig ikke ved, og ting som nogen er kommet frem til på et laboratorium, en folketingssal eller anden kontor nusser, som ikke altid stemmer overens med virkeligheden. Så med det i baghånden så øges ens nysgerrighed selvfølgelig også.
Annonce
larsen56 skrev den 08-03-2022 18:51:14

der skal være flere hundrede meters fald

 Hvorfor skal der være flere 100 meters fald? 

Er det for at skabe nok tryk på vandet.
Nu nævnte jeg eks en gyllebeholder som eksempel. Og har du en med eks plads til 100.000 tons vand. Tænker du så ikke der er nok tryk på vandet når man åbner i bunden? Der er jo trods alt en del henover der presser vandet nedad. 
Det er vel i princippet ligegyldigt om op til 30% af overskudsstrømmen går tabt - alternativet er at alt overproduktionen af overskudsstrøm går tabt, hvis man ikke lagre overskudsstrømmen i fx. vandreservoir.

Ps. Ved godt at elnettet fra Nordtyskland til Sydtyskland (Ruhr-distriktet) ikke er ordentligt udbygget, for denne region kunne ellers fint tage alt overskudsproduktion af vindenergi fra DK. Men da det pt. ikke er tilfældet, betaler man (tyskerne) så i stedet danske vindmøller for vindmøllestop selv om det blæser en pelikan.   
Det med at pumpe vad op i søerne bruges skam i Norge. Når strømmen er meget billig fra Vindmøller. Jeg har også set udsendelser fra en af de Britiske kanal øer hvor man pumper vand op i bjergene. 
Det har ikke noget med vandmængde i "gylle" beholdere hvor stor trykket bliver. Det er udelukkede højdeforskellen der giver vandtryk. 10 m højde giver et tryk på 1 bar. 
For at vandturbiner ret kan give noget strøm så skal der både være tryk og en stor vandmængde. 
De store vandkraftværker f.eks. Itaipu imellem Paraguay og Brasilien kan 3 generatorer levere ca. 75 % af strømmen til Paraguay ( stort set samme elforbrug som DK ) Her er der højde på 100 m altså 10 bar tryk og rørene som fører vand ned ti hver generator er 10 m i diameter. Jeg har ikke lige tallene for vandmængde. Men det er enorme tal 
Og for at det skal give noget så skal det hav en vis størrelse.
Der er jo kun få vandkraft værker i DK og de kører kun på museums vilkår. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Frank Chr. skrev den 08-03-2022 23:00:41

Ps. Ved godt at elnettet fra Nordtyskland til Sydtyskland (Ruhr-distriktet) ikke er ordentligt udbygget, for denne region kunne ellers fint tage alt overskudsproduktion af vindenergi fra DK. 
Det er årtier siden at Ruhr-området havde brug for meget strøm. Der er ingen industri tilbage.
Dem der behøver den er Baden-Württemberg og Bayern. Og der er desværre gået total "NIMBY" i bygningen af transmissionsledningerne.
Et mere lovende perspektiv er "Power-to-X", hvor strøm kan konverteres til naturgas (hvor både lagre og distributionsnet allerede eksisterer), eller i næste skridt til flydende brændstof.

 

Det er nok det med brændsels celler eller flydende brin som kan blive fremtidens løsning. Der opstilles allerede anlæg nu ved store vindmøller ved Brande 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis