File i aluminium

Jeg har filet i et stykke aluminium med mine almindelige file, men det er som om at "støvet" brænder sig fast på filen.
Jeg ved at der findes file der er beregnet til aluminium, men mit "skotske gen" forbyder mig at bruge penge på den slags   
Findes der et eller andet trik, så alu'en ikke sætter sig i filen ?
Nogle af "klumperne" sidder virkeligt godt fast, så ikke engang en stålbørste kan fjerne dem.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du  har fået renset filen så prøv at fil i et stykke krit så hele fladen er blevet hvid- Måske det vil hjælpe.
Væd overfladen med sprit - ganske almindelig husholdningssprit virker fint

Hehehe... kender problemet.
Tricket med kridt virker godt.
Og brug en ligeskåret fil frem for en krydshugget.

Tak for svarene, jeg forsøger med at hugge lidt kridt fra naboens skolebørn   
Jeg ved godt at en krydshugget (almindelig) fil ikke er det optimale til alu, og at der findes file beregnet til netop det formål. Men når der nu går år i mellem jeg skal file i alu, så forbyder mit skotske gen mig at bruge penge på en sådan fil... Der er så meget andet lækkert værktøj, jeg hellere vil kaste mine surt tjente penge efter   

Hugge lidt kridt fra naboens skolebørn  Det der skotske gen skinner tydelig igennem   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Hej Henrik 
Et godt trick til at rense filen, når skaden er sket er, at bruge et tyndt stykke messing-, zink eller kobberblik og skrabe på tværs af filens tænder, så man på den måde laver filens fortandingsprofil i blikpladen. Herved får du renset filens fortanding helt i bund, inden du bruger de tidligere nævnte fif, for hvis der sidder alurester, koldsvejser aluminiummet hurtigt på filen igen, ved næste strøg. Og til sidst lige en lille løftet pegefinger fra en gammel værktøjsmager. Brug ALDRIG en stålbørste på en fil. En fil er jo som alt andet skærende værktøj, små skarpe skær, som ikke er glade for hærdet stål, som børsterne på en stålbørste jo er. Nogle vil så sige, at der findes filebørster, beregnet til formålet, men det ændrer ikke på det faktum, at det slider på skæret.
Venlig hilsen Johnny 

Johnny cnc
Lige en tilføjelse. Jeg har set smede give vinkelslibeskiven et sprøjt siliconespray, inden de sleb i alu, netop for at forhindre fastgroning. Måske virker det også på en fil. Jeg har ikke selv prøvet... 

Johnny cnc
Tak for svarret Johnny cnc.
Ja som elektriker har jeg ikke den store forstand på metallers virkemåde, så det var rart med lidt tips.
Jeg har stort set afskrevet den ene fil, da den er "sølet" ind i alu, men jeg vil da helt sikkert prøve dit trik med et stykke messing (det er det eneste jeg har på lager af dem du nævner). Nu er det heldigvis ikke de gode file jeg har ødelagt med aluen, men derimod et par gamle af slagsen.
Jeg lavede en træ jig, hvor de blev skruet/kilet fast så jeg kunne file en rille, i både dybde og bredde så håndtagene blev ofret på den konto   
Nu er jeg kommet så tæt på jeg kan med fil, og er nu i gang med slibepapir på træklods...

Tak for tilbagemeldingen, som altid er rar at få😊. En tommelfingerregel er, at jo blødere materiale man skal file i, jo grovere hugning/fræsning skal man vælge, netop pga tilstopning. Hvis man ser en karosserifil, som man brugte i gamle dage, til at file tinfyldninger med, den er meget grovtandet, men kan stadig efterlade en fin overflade. God fornøjelse med den sidste finish 

Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis