Rens af tag

Hej Fora
Har lidt alger og mos på vores tag, der består af betonteglsten fra 1975. Overvejer at købe en Nilfisk roof cleaner og det væske dertil. Men er der nogen der har erfaringer med det? Virker det?
Taget er ikke slemt angrebet.
Hej Fora Har lidt alger og mos på vores tag, der... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt den  NILFISK lanse og brugt en del ROOF CLEANER  fra jemfix venter nu 12 uger for at om skidtet virker, tanken er at male mit tag. Der er en del mos som må fjernes manuelt - Det er ikke let at nå hele taget, men det går.

Højtryksspuler kan skade taget har jeg læst .    Et sæbelag monteret nænsomt med lansen virker kemisk gennem lang ventetid. I teorien i det mindste. 

Bornholm er et dejligt sted.
Hej
Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få hjælp med.
- Jeg kan læse, flere herinde anvender Nilfisk højtryksrensere til at suge væsken op fra en beholder, men Nilfisk siger til mig, deres højtryksrensere op til Excellent 160-10 ikke er selvsugende. Fungerer det alligevel, hvis beholderen placeres højere end højtryksrensere?
- Hvordan kobler i beholderen til højtryksrensere?
På forhånd tak for hjælpen. 
På min lille Nilfisk, fulgte en beholder med, som blot sætte på håndtaget. Den gamle højtryksrenser jeg havde, som ikke var Nilfisk, havde en ekstra slange ud af selve kompresser enheden, hvor man kunne tilslutte en beholder.

Det er med vandtilslutning som normalt, hvor vand blandes med det i beholderen.

Selvsugende højtryksrensere bruges hvor der ikke er vandhaner, men alt væsken suges fra en beholder. Det er ikke en type der er almindelig handelsvare i byggemarkeder. 
Robbie skrev den 08-07-2026 10:59:00

Hej
Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få hjælp med.
- Jeg kan læse, flere herinde anvender Nilfisk højtryksrensere til at suge væsken op fra en beholder, men Nilfisk siger til mig, deres højtryksrensere op til Excellent 160-10 ikke er selvsugende. Fungerer det alligevel, hvis beholderen placeres højere end højtryksrensere?
- Hvordan kobler i beholderen til højtryksrensere?
På forhånd tak for hjælpen. 

Har prøvet med forskellige små nilfisk rensere, de har virket hvis der var possessivt tilløb (dunken skal lige stå lidt højere end renseren) og der må ikke være luft i slangen, så virker det fint, og har den først "fat" i vanden, kan man godt stille dunken på jorden.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar begge!
Jens, hvordan kobler du højtryksrenseren til dunken?
Og du anvender ikke nogen skumlanse med det setup, vel?
Annonce
Robbie skrev den 08-07-2026 21:34:32

Tak for svar begge!
Jens, hvordan kobler du højtryksrenseren til dunken?
Og du anvender ikke nogen skumlanse med det setup, vel?

Satte en stuts i bunden af dunken, det er ved at være længe siden, men har helt sikkert selv drejet stutsen.

Men der findes også forskellige stutse i handlen, som kan anvendes til formålet.

Jeg har eksperimenteret med lidt forskellige dyser, og fundet en der ikke spreder så meget, men med lang rækkevidde.
Jeg købte sådan en bajonetkobling, der passer på renseren, og og monteret et kort stykke rør og så en dyse på.LINK bajonetkobling
Og en dyse der ligner denne her i udformning LINK Dyse 

Både bajonetkobling og dyse er købt på en kina side, kan ikke huske hvor, især dyser er meget billigere, og skulle prøve lidt forskelligt, før jeg fandt en velegnet.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak Jens 👍🏻
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også