Vandforsyning

Hej med jer kloge mennesker,
Jeg var et spørgsmål, ved i hvilke haner jeg skal lukke for at tømme radiatorerne? Eller tømning af vand? For har lige et ventil hus som skal skiftes.

De to haner længst til højre er varme :-)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der plejer at være en lukke hane lige før din måler eller lige efter..
Hvis ikke så du på røven, så skal der være en lukke hane ud foran huset..
Under alle omstændigheder så SKAL du have en lukke hane i huset, hvad hvis der springer et rør og du ikke ved hvor du lukker...   
Når du skal tømme radiatorerne vil der "sjovt nok" komme en del vand ud, der hvor det vil ske kan/skal du koble en vandslange på, så vandet kan komme væk.
Det ligner meget at det er den orange kobling på billedet.
Mon ikke det er bunden af gasfyret der ses. Det er ikke nødvendigt at lukke for nogen haner.
Yderst til venstre er der en orange kobling som sidder på noget galvaniserede rør. Det er vandværks rør og det er herfra du skal lukke vand på igen. 
Nederst i midten ligeledes en orange kobling og det er så her at vandt trykket skal lukke af og på igen. Så her sætter du slange på ud til afløb og lukker op. Så tager du vandet ud af anlægget, og det vil være meget sort.
Når det skal fyldes igen monteres det lille stykke slange, og begge små haner åbnes. Alle radiatorer udluftes og til slut skal der være 1,5 bars tryk på sådan cirka.
Du skal vær opmærksom på at der kan komme lidt sort vand ud hvor du skiller det ad, så der må være skål + klude klar. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-03-2022 11:35:07

Mon ikke det er bunden af gasfyret der ses. Det er ikke nødvendigt at lukke for nogen haner.
Yderst til venstre er der en orange kobling som sidder på noget galvaniserede rør. Det er vandværks rør og det er herfra du skal lukke vand på igen.
Nederst i midten ligeledes en orange kobling og det er så her at vandt trykket skal lukke af og på igen. Så her sætter du slange på ud til afløb og lukker op. Så tager du vandet ud af anlægget, og det vil være meget sort.
Når det skal fyldes igen monteres det lille stykke slange, og begge små haner åbnes. Alle radiatorer udluftes og til slut skal der være 1,5 bars tryk på sådan cirka.
Du skal vær opmærksom på at der kan komme lidt sort vand ud hvor du skiller det ad, så der må være skål + klude klar.

 Hej Erik,


Det er helt korrekt at det er gasfyret herhjemme, og vil så gerne have skiftet ventilhus på en radiator, men har hørt at man skal lille vandet ud af her først, men hvor og hvorledes. Det ved jeg ikke… Er det lige til?
Annonce
ev elmand skrev den 08-03-2022 11:35:07

Mon ikke det er bunden af gasfyret der ses. Det er ikke nødvendigt at lukke for nogen haner.
Yderst til venstre er der en orange kobling som sidder på noget galvaniserede rør. Det er vandværks rør og det er herfra du skal lukke vand på igen. 
Nederst i midten ligeledes en orange kobling og det er så her at vandt trykket skal lukke af og på igen. Så her sætter du slange på ud til afløb og lukker op. Så tager du vandet ud af anlægget, og det vil være meget sort.
Når det skal fyldes igen monteres det lille stykke slange, og begge små haner åbnes. Alle radiatorer udluftes og til slut skal der være 1,5 bars tryk på sådan cirka.
Du skal vær opmærksom på at der kan komme lidt sort vand ud hvor du skiller det ad, så der må være skål + klude klar. 

 Hej Erik igen,

Jeg kan fortælle at fyret hedder Geminox ZEM 2/17 M50 hvis det hjælper dig?
Bare følg min anvisning. Det er ligetil. 
Sæt slange på og åbne for balofix hanen ( den med det lille håndtag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 08-03-2022 13:26:55

Bare følg min anvisning. Det er ligetil.
Sæt slange på og åbne for balofix hanen ( den med det lille håndtag. 

 Er det denne der skal lukkes eller åbnes. 

ev elmand skrev den 08-03-2022 13:26:55

Bare følg min anvisning. Det er ligetil.
Sæt slange på og åbne for balofix hanen ( den med det lille håndtag. 

 Der er nemlig to belofix skal begge lukkes ?

Under normal drift skal begge ballofixhaner være lukkede og slangen burde tages af i den ene ende.
Når du vil tappe vand af dit radiatoranlæg, er det den nederste hane der skal åbnes.

Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis