rød plet/væske på græsplæne

Jeg troede min kan kaster op/skider på græsset, men det kommer indefra og der er vådt.
Det er ca 1.5m fra huset. Hvad er det?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bor du på landet med septik-tank. ? ? De kunne være den der er stoppet eller en afløbs brønd der er stoppet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
vi har separat kloak.
Jeg har gravet og der kommer vand. Katten drikker gerne den:-)
" Katten drikker gerne den"   Hunde triller sig også gerne i et ådsel eller en lort   
Er toilet lige inden for? er det helt udelukket  at det er opstigende vand fra n brønd.?  

Opstigende grundvand. Græsset rådner, når rødderne står længe i vand. 
Der er ingen vandrør der og vi har ikke haft regn i flere dage.

tjek video
https://youtu.be/SvWKvy_GqHo 

Jeg har gravet ca 2m fra dette sted og der er næsten tørt.
min nabo har også 'en levende kilde' men den ligge ca 4 m lavere end min på hans grund.

Annonce
Nej - men regnvand tager tid at dræne væk - typisk vil man først se vandpresset på vandløb nogle døgn efter et regnvejr.
Jeg mener ligesom Frisk at det er overfladevand der bliver presset mod overfladen - i et skrånende terræn vil vandet nogle steder kunne blive presset vandret eller opad hvis fladet er lille nok på et stykke af skråningen. Din info om naboen lyder til at være det samme.

Synes man kan set det er en lerjord - dvs stærkt begrænset mulighed for nedsivning, nogle steder kan man kompensere ved at lave nogle dybe punktdræn men det kommer an på hvor dybt lerlaget er - jeg ville bare være glad for at det ikke er inde under huset.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

jeg har gravet lidt rundt og det er tør andre stede. Jeg har lavet et hul ca 80cm ned  (rød cirkel) og gravet en kanal dertil. Vandet løber faktisk inde i hulet fint men kommer op der.

Jeg har kigget på tegninger og der, hvor vandet kommer op, ligger omfangsdræn. Kan det være den er tilstoppet?
Det kan det meget vel være. Dræn der er stoppet sender vandet op hvis der er tryk nok. 
Man siger at et dårligt drænsystem er langt ringere end ingen drænsystem. 

projektet er stadig i gang:-)
Jeg har lavet huller ca 40-50cm ned rundt omkring helligkilden  - tørt!!

historien forsætter...
Jeg har gravet en del omkring og fjernet lerjord, som forhindrer adgang til drænet. Renden er fyldt med vasket sand og et lag jord - vandet ses ikke længere efter 2 dage.

Der er omfangsdræn omkring huset - testet OK med at lave et hul 20x20 g 40cm ned ved siden og fyldt med vandet, som forsvinder hurtigt og kan ses i brønd.

P.S. jeg har sat et rør og der kan ses godt tryk.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis