Forslag til gulvkonstruktion på nyt badeværelse

Hej,
Er ved at planlægge nyt badeværelse og har fjernet gulv ned til bjælkelaget.
Er ved at overveje gulvvarme eller ej. Har 60mm at gøre godt med fra bjælke til gulvkant. Er der et forslag til en fornuftig konstruktionsløsning med gulvvarme uden at få for højt gulv?

Har set der findes 8mm gulvvarme, er der noget værd eller kan jeg sagtens have almindelig 16mm rør med den dybde jeg har ?

Mange tak på forhånd 


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke om det overhovedet gav mening. Men kan læse i montagevejledning af gulvvarmepladerne her: https://www.vvs-shoppen.dk/filer/vare/23639.pdf
- at der skal være “stabilt underlag”. Skal der støbes beton? Eller er det muligt at lave en trækonstruktion evt med krydsfinerplader?
Du kan lave gulvvarme som ligger imellem bjælker. Der hvor slangen skal krydse bjælker kan der saves et lille hak.
Men jeg synes det er en mærkelig bjælke konstruktion. Det ser ud som om det ikke er det bærende, altså at der er noget nedenunder der bærer. De er ligesom smidt ind i mørke med en roegreb  
Nå det var ikke det der var spørgsmålet. 
De 60 mm får du rigelig brug for da der skal være  30 mm fra overkant afløb til det sted det kan løbe ud f badeværelse. 
Så hvis varme slanger kan ligge imellem bjælker med sporplader eller andet, lige netop så der kan ligge en 22 mm gulvspån hen over bjælker. Så kan der spartles m.m. så det kommer til at passe.
Når du bestemmer dig til en løsning kommer jeg gerne med mere detaljeret gennemgang. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Erik, tak for svar. Tror du har ret, der går en metalbro gennem rummet. Kunne dette være en løsning?

kunne novopan spånplader med gulvvarmeriller være en løsning?
Du kan lægge en spånplade med overkant 22 mm under øverste punkt på dine spær. Denne understøttes af lægter på højkant pr. 60 cm. Derover skruer du et par forskallings brædder fast med 20 mm afstand Og så ca 25 cm hen til næste par med 20 mm afstand. Sådanfortsætter du hele gulvet igennem. Der lægger du varmefordelings plader til 20 mm rør, og rørene lægges i. Hvor slanger skal dreje undlader du varmefordelings plader og forskalling. De steder hvor slanger drejer ind over bjælker saves et lille hak.
Med andre ord du laver selv en sporplade som er stærk og som er tilpasset din bjælkeafstand.
Når rørene er lagt ud lægger du klar plast ud over hele gulvet og streger op med permanent tusch hvor slanger, afløb m.m. ligger. Det er så dit kort over slanger ( skattekort). Væk med den og så et lag gulvpap. Derover lægger du 22 mm gulvspån som skrues ned i bjælker forskalling eller hvad der er under (Bare ikke ned i rør) Så inden du begynder med første skrue lægger du dit "skattekort  ud over gulvet og du kan skrue ned igennem plast m.m. uden at ramme slanger. Skattekort kan nemt tages af og hver gang du bare tænker på at skrue ned i gulvet lægger du skattekort ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for det uddybende svar!
Så for at være helt med:
1. Jeg skruer lægter på højkant i en dybde der er 22mm under højeste punkt på bjælkerne som skal understøtte en spånplade på 22mm som skal flugte med bjælkerne. nu burde jeg så have et stærkt fladt gulv uden at øge gulvhøjden endnu?
2. Laver sporplade af forskallingsbrædder og sætter slanger i
3. Skattekort
4. Gulvpap
5. 22mm spånplade
6. Afretningslag 12mm
7. Vådrumssikring
8. Klinker?

Har jeg forstået det rigtigt?

Og lige inden jeg glemmer det;
Såfremt alt hvad jeg har skrevet er rigtigt forstået, så har jeg faktisk også spurgt et andet sted hvor der var én der foreslog en ny bæredygtig bjælkekonstruktion. Ville dit forslag så tælle som en ny forbedret konstruktion eller er vi stadig over i fuskeland såfremt du er enig med vedkommende ?

Igen mange tak!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har prøvet at tegne det som jeg har forstået det, håber ikke at det er helt galt
Og mht. de 30mm fald fra dørkant til afløb, er det så bare at klodse gulvspånpladerne op på en måde hen mod afløbet?
Den løsning jeg har brugt / vist er ikke som sådan godkendt. Der er vist kun gulvgips som er godkendt til øverste lag. 
Så måske skal der gulvgips øverst. Jeg har ikke brugt det de par steder jeg har lavet det. 
Jeg skrev: spånplade med overkant 22 mm under øverste punkt på dine spær
Du skal 22 mm længere ned med lægter så dine forskallings brædder / gulvpap flugter overkant bjælker. Så kommer der en gulvspånplade på 22 hen over bjælkelaget. Der jo skal spares på højde da du har 60 mm op til gulv udenfor.( gulvpap er for at reducere knirken fra varmeslanger )
Du har ikke fortalt om bruseniche eller andet. Men jeg har lagt 2 lag gulv uden for bruse niche. Derefter fald i bruseniche der er lavet med flydespartel. I stedet for at lægge dit undergulv pinlig vandret så kan du allerede der lave det lille fald som du ønsker på gulvet udenfor bruseniche.
Du skal sikkert også have 40-50 mm afløbsrør fra håndvask. Det må du forsøge at føre så det ikke gennemhuller bærende bjælker. SKAL det gå igennem så kan bjælker forstærkes på det sted. Jeg lykkedes med at have toilet faldstamme ude i skunk, og de mindre rør mødte så faldstamme i mur nedenunder. 
Det er en fordel at bruge indbygnings toilet, da udløbet fra denne er i 25-30 cm højde. Så er der mulighed for at faldstamme kan ligge et stykke i skunk med god fald på.
Det er en meget stiv gulvkonstruktion og på mit eget badeværelse er der brugt klinker uden problemer. 
Den næste jeg lavede anbefalede jeg svejset vinyl. Det er nok lidt dyrere, men du sparer vådrums membran og fliser. Vinyl er mere fleksibel.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også