Negative konsekvenser ved fugtsikring? [FOTO]

Hej LDS'ere!

Vi har for nyligt købt et hus fra 1966, som har kælder. Grunden er dog meget skrående, så det er kun halvdelen af kælderen, som ligger under terræn, og store dele af kælderen er derfor godkendt til beboelse. Vi vil gerne lægge laminatgulv og I den forbindelse kommer vi til at fugt- og radonsikre gulvet med en membran. Vi overvejer også at fugtsikre væggene med Skalflex Sokkelstop el. lign., da eksisterende puds og tapet enkelte steder er løst pga. opstigende fugt. 

Men kan fundamentet tåle at vi både fugtsikrer sokkel og gulv fuldstændig? På den måde kan fundamentet jo ikke "ånde"/afgive fugt ind i kælderen. Jeg tænker om det kan have negative konsekvenser, såsom svækkelse af fundamentets styrke pga. ophobning af fugt?

Jeg har vedhæftet et billede af de to steder jeg har gravet fundamentet op, så I kan se hvordan det ser ud (fundamentets opbygning er forskellig de to steder). Der er ikke problemer med højt grundvand i vores område og jorden i de huller jeg har gravet i fundamentet virker ikke fugtig.

Vh.
Jonas

PS: Vi har overvejet at bryde fundament op og grave ud, så vi kan få rigtigt kapilarbrydende lag, isolering og gulvvarme, men det kræver understøbning og det er derfor ikke en opgave vi har lyst til.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds-
Hvis det kun er enkelte steder med løs tapet. Så ville jeg ikke være nervøs. Man kan vel regne med at tapetet har mange år på bagen.
Det er helt sikkert at hverken sokkel eller beton gulv ændrer styrke ved fugt påvirkning. Det eneste der kan ske er mug eller skimmelvækst.
I den forbindelse er det vigtig at få organiske forbindelser væk fra vægge, herunder tapet klister. Så en grundig vask af vægge er nødvendig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis