Fra halogen-installation til LED

Vi har 6 dæmpbare halogenspots i køkkenet på hver 35 watt og i lyset af elprisernes himmelflugt vil vi gerne skifte dem til LED.

Pærerne virker til at være g53, og der findes tilsyneladende gode LED-alternativer. Så langt så godt.

Men de er dæmpbare, og installationen består af:
1. 4 spots i en zone og 2 spots i anden zone
2. 2 stk. Dæmper LK IHC Dimmer 350 LR
3. 2 stk 12 volts Dantrafo 150VA (sidder vist efter dæmperen)
4. Dæmpningen foregår ved almindelig LK trykkontakt (kort tryk = sluk/tænd + langt tryk = justerer op og ned)

Mit spørgsmål er, hvad der skal til for at gå fra halogen til LED?

Så vidt jeg kan se, kan dæmperne alene klare halogen og glødepærer. Hvad skal dæmperne skiftes til? Og vil det være tilstrækkeligt at skifte dæmperne?

Derudover vil jeg gerne vide, om jeg selv må ændre i installationen, eller om jeg skal have en elektriker ud?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og jeg skal nok lige tilføje, at der er korrenspondance på begge zoner...
Korrespondance i forbindelse med Ihc har i den forbindelse ikke nogen betydning. 
1. Du skal have andre IHC dæmpere. Der står jo helt præcis på dem at de kan køre indenfor 40-300 W så der kommer du jo oftest under ved LED når de typisk er på 7.5-10 w Desuden kan du ikke regne med at denne IHC dæmper kan håndtere LED 
nu lidt teknisk: Dine dæmpere er LR typen det vil sige forkant dæmpning. Det vil sige t man klipper i forkanten på sinus kurven hvis det vises påen skærm. Det dæmper effekten og derved middel spændingen. Der er nogle LED drivere/pærer der kan klare LR dæmpning. 
Men det mest almindelige er bagkant dæmpning som reducere strømmen. i stedet.
2. Så skal du have LED driver i stedet for de 12 v Transformere. Eller også skal installationen laves om så det er 230 V spot med indbygget driver. 
3. Til sidste så skal LED pærer være dæmpbare. 
Så det er en større ombygning hvor det forinden skal undersøges om der overhovedet findes IHC dæmper der kan håndtere det. 
IHC var en ret moderne installations metode, men som med så meget andet elektronisk så forældes det hurtig. Og jeg har den opfattelse at der er andre styringer der har taget teten så IHC må beskrives som lidt gammeldags. 
Her er link til en som muligvis kan bruges. Den er 2 kanal og kan altså erstatte dine 2. Men din styre enhed skal være nyere version som det fremgår. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for super svar! Jeg forstår det sådan, at vi har to muligheder:

1. Den oplagte, men dyreste: Ombygge til 230v installation, hvilket dog kræver nye armaturer og formentlig ændring af loft, hvilket gør det knapt så oplagt. Armaturerne er forsænkede i loftet...

2. Den billigste, men udfordrende: Finde LED-pære, der kan klare LR-dæmpning. Jeg har læst lidt op på materiellet, og den faktiske minimumsbelastning på dæmperne skulle være 20w, mens der ingen minimumsbelastning er på trafoerne. Ville det i givet fald kunne fungere, når der skal være to stk. 10w lyskilder på den ene zone og fire stk. 10w på den anden?

Off topic: I de seneste tre boliger har vi arvet mærkværdige svagstrømsinstallationer, som er super svære at ændre i. Hvorfor laver folk ikke bare 230v installationer fra start?
Jeg glemte at komme med LINK
Og så et svar til dit sidste spørgsmål 
Jeg er fuldstændig enig. Det bliver nemt så smart at det er meget besværlig. 
Dem der selv nørder med sådan noget kan stort set smide det ud ved salg af huset for de næste vil have det på en anden måde. Hvis jeg skal købe hus så vil jeg give mindre for det med enhver form for intelligent styring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den linkede dimmer kører vist alene IHC, og installationen kører ikke IHC (selvom dimmeren er IHC), men bare med trykkontakter, hvilket de nuværende dimmere også understøtter.

Vil jeg kunne skifte dimmer til nedenstående type og få det til at virke med dæmpbare 12v led-pærer? Det vil sige fortsat med 12v trafo imellem, som producenten oplyser ikke har en minimumsbelastning.

https://res.cloudinary.com/evoleska/image/upload/v1589628833/fcpu6rirogzosrzgsv0l.pdf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis