Kip fra stue til hanebånd

Hej 
Jeg går og renovere en landejendom fra 1870. Og vil i den forbindelse lav kiploft fra stue til lige over hanebånd.
Spændevidde mellem mine spær er 150 cm. Der er eternit tag på som skal skiftes om nogle år. 

Tidligere ejer har lavet kip loft et andet sted i huset. Hvor tømre udover at sætte et stykke 45x195 spærtræ på eksisterende spær også sat ekstra spær ind med ca 60 cm afstand. De går ikke ud til taglægter

Min tanke var at udvide spærene sådan at der kan komme 200 mm isolering i + 50 mm luft. Sætte dampspærre op også sætte 45x95 spærtræ vandret på spærret hvorpå der kan isoleres trækkes el og 2 lag gips kan monteres direkte på reglar. 
Reglar kommer til at sidde med 30 cm afstand.

Er det en holdbar konstruktion eller skal der mere spær ind

Vh
Kristian. 


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis taget er ok med de nuværende spær så er en forstærkning kun nødvendig hvis du planlægger et tungere tag. Det kunne så blive aktuel da huset sikkert oprindelig er lavet med tegltag. Og det kunne måske være flot at føre det tilbage til det oprindelige.
De mellemspær som er sat ind i tidligere konstruktion ser ikke ud til at forstærke taget, men kun sørge for korrekt afstand i forhold til underliggende loft. 
En udvidelse af spær kan gøres på sådan en måde at du samtidig får en betydelig forstærkning. Det kræver at der er god fastgørelse imellem de gamle og de nye spær. 
Det gøres nemmest  ved at skrue de nye spær på siden af de gamle.
Din konstruktion er ok ud over at jeg nok ville øge isolering lidt mere. Men det kommer også an på om der er plads ved evt. gavl vinduer og sådanne ting som ikke kan læses af dit indlæg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal bruge den afstand som passer til de plader du vi sætte på. Der skal du læse vejledning. Der er forskel på hvilken afstand der anbefales om det er væg, skrå eller loft. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis