Indbygget skab med skæv væg

Hej

Jeg vil have lavet et indbygget skab i et lille indhak i gangen. Indhakket er ca. 59 cm. bredt og et standardskab kan ikke passe. Jeg har købt et køkkenhøjskab og der skal være et underskab ovenover. Min plan var bare at bruge siderne fra stellet og bore det direkte ind i væggen og blot have hylder hele vejen ned. Det viser sig så at væggen i bunden er ret skæv. I bunden er indhakket ca. 60 cm bredt og fra ca. 60 cm højde, er der ca. 59 cm bredt. Jeg ved ikke helt om jeg skal samle skabet i stedet og bruge top- og bundstykket, så siderne gerne skulle blive 100% vinkelret og dermed leve med luft mellem skab og stel nederst i Venstre hjørne, eller om jeg bare skal satse på at bore siderne ind i væggen og justere lågen efter skævheden, men er også usikker på om det overhovedet er muligt. Hvordan ville i gribe den an? :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skab skal naturligvis stå lige ellers får aldrig låger til at sidde pænt. Så sætter du en strimmel plade på ind imod væggen Det kaldes et blændstykke. 
Skabet kan godt sættes fast i væggen med passende klodser imellem. Blændstykke skrues fast inde fra skabet 
Når du skal opmåle blændstykke sætter/holder du den fast i lodret position. Med en passende klods og en blyant ovenpå kører du op langs væggen så den skæve facon afsættes på blændstykke. Når du har savet efter strege passer den præcis ind i buler m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det giver god mening. Vil man kunne lave afstandsstykke med 19 mm. MDF? Og vil et afstandsstykke på 3 cm. være ok? (Vil gerne udnytte meget af bredden som muligt). 

Dine afstand stykker er kun hvis du vil have skabet fastgjort til væggen i siden. Og de skal have forskellig tykkelse som gør at skabet står lige.
Mener du Blænd stykke så er 19 mm mdf. udmærket og den kan være fra 2 - 12 mm eller mere ifølge dine opgivne mål 
Men ofte bestiller man blændstykke sammen med skabe. Så få man en strimmel med på 10 cm bredde i samme farve som skabe. 

Hvis det kun er 1 cm det drejer sig om, ville jeg gøre det på samme måde som ved vinduer, bruge fugebagstop og fuge. 
ev elmand skrev den 07-03-2022 07:58:53

Dine afstand stykker er kun hvis du vil have skabet fastgjort til væggen i siden. Og de skal have forskellig tykkelse som gør at skabet står lige.
Mener du Blænd stykke så er 19 mm mdf. udmærket og den kan være fra 2 - 12 mm eller mere ifølge dine opgivne mål
Men ofte bestiller man blændstykke sammen med skabe. Så få man en strimmel med på 10 cm bredde i samme farve som skabe. 

Ja, det var naturligvis blændstykke jeg beskrev :-) Jeg kan se man kan få afstandsstykker i alverdens størrelser, så tænker at det er den måde jeg går videre med projektet. Min tanke med blændstykke i mdf, er at der er nemmere at skære til med en stiksav i stedet for en melaminplade (det er Ikea skabsstel jeg har købt). 

Annonce
jhb skrev den 07-03-2022 08:05:39

Hvis det kun er 1 cm det drejer sig om, ville jeg gøre det på samme måde som ved vinduer, bruge fugebagstop og fuge. 

Den tanke har jeg også haft oppe at vende. Det er ikke længe siden vi fik malet gangen og det var faktisk for at undgå at skulle fuge osv, når der lige er blevet malet. Det kan dog godt være det ikke kan undgås uanset hvilken løsning jeg vælger :-)

Det er ikke optimal med stiksav det er ikke let at styre. Du kan sagtens følge en streg med rundsav ved at køre tæt på 2-5 mm fra 1. gang og så køre på stregen 2. gang.
Men en almindelig fukssvans er ganske udmærket til at save en melaminplade. pæn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også