Plan til at montere varmeslanger - ser det fornuftigt ud?

Hej

Jeg skal snart til at montere varmeslanger på mit badeværelser. Jeg har direkte fjernvarme og en varmvandsbeholder. Rørene kommer ind i højre side af mit badeværelse, hvor der vil monteres en forbindelse mellem husets eksisterende varmerør og de nye gulvslanger. Ser min montering fornuftig ud? Jeg har valgt en afstand på 30 cm mellem mine slanger,, da mine slanger er 20 mm og der så anbefales en centerafstand på 30 cm.
Bør jeg vælge varmeslanger, der kan klare 10 bar, nu hvor jeg har direkte fjernvarme?


20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge cc 20 cm fordi det giver bedre varmeafgivelse. Der er typisk behov for højre gulvtemperatur i et badeværelse end i andre rum.
Du bør vælge at montere gulvvarmeshunt, ellers vil der blive ret stor temperaturforskel i dit gulv.
10 bar gulvvarmeslanger ved direkte fjernvarme er et must.

Søren O
F eks 
https://www.wattoo.dk/roth-minishunt-med-wilo-yonos-para-rs15-6-pumpe-1-2-kredse-til-50-m-termostatisk-eller-traadloes-regulering-466210105-466210305

Venlig hilsen
Knud
Ok, så en minishunt monteret på badeværelset. Er mit mønster som jeg anlægger varmeslangerne godt eller bør jeg hellere vælge spiral/snegleformet?


Du er i gang med at  lave en "gammeldags" gulvvarme system med retur termostat. Det er så vidt godt nok hvis du skun planlægger gulvvarme i det ene rum. Men så er det ikke en god måde at lægge slanger på. 
Gulvet vil blive 55 - 60 grader lige hvor det kommer ind og resten af gulvet koldt.
Det skal lægges så frem og retur hel vejen ligger ved siden af hinanden altså lige som en hårnål dre drejes rundt i rummet.
Hvis du tænker dig at folde hele gulvvarme slangen på midten og så starte med at fæstne midten fast oppe ved brudes. 
Så kører du hen imod håndklæde tørre med begge strenge med de 20-25 cm afstand vender og kører tilage o.s.v. hele tiden med begge strenge.
Når du kommer til toilet vender du måske en gang for at undgå at varme op inde i cisterne kassen. 
På den måde får du frem og retur ved siden af hinanden og får den bedst mulige fordeling. 
Shunt system er med en pumpe som fører vandet rundt med meget lavere temperatur. Så i det system er dinplan god nok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Har du mulighed for at tegne på nedenstående billede, hvordan du ville lægge slangerne, hvis det er med en returventil? Det er lidt svært at forstå en beskrivelse af hvordan slagerne skal ligge.

Du kører bare dobbelt afstand ind til midten vender og kører ud igen.
Nå havde ikke lige set at du faktisk selv havde løsningen, men ja sådan ville jeg have gjort. 
Ok til dit læggemønster. Hvis du vælger den billige løsning med returtermostat bør du forberede til en gulvvarmeshunt. Dit badeværelse er relativt stort, så jeg ville vælge shuntløsningen af hensyn til komforten.

Søren O
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis