Eftermontering af rumtermostat til gulvvarme

For to år siden flyttede vi ind i et hus bygget i 1999. Der er gulvvarme i alle rum, men ingen rumtermostat. Det betyder at gulvvarme skal justeres på de termostater til hvert rum som sidder samlet ved gasfyret, og det er svært at styre temperaturen alt afhængigt om solen skinner eller om der er frost udenfor.
Er der nogen der ved, om det lade sig gøre at få installeret rumtermostater i rummene selvom det ikke tidligere har været koblet til gulvvarme? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et billede af systemet. Det lyder mærkeligt, at der er termostater ved gasfyret til hvert rum.

fase
Systemet ser sådan ud:
Velkommen på lds.
Du har et fælles regulerings system. Her er meningen at der ikke skal reguleres daglig i de enkelte rum, men at der er en konstant tilførsel af varme. 
Det er et udmærket system da dine gulve altid er lune/varme. Med rumtermostater vil gulve nogen gange føles kolde når der er lukket i længere tid.
Har du beton gulve kan man alligevel ikke regulere ned så det virker. Jo jo termostat kan lukke for varmen men det tager 4-8 timer før varmen går ud af beton gulvet og så er solen oftest væk igen. 
De ventiler der sidder for den enkelte kreds er kun til at lukke helt for kredsen. Indregulering efter slange længde skulle gerne være lavet på de nederste. 
Jeg kender ikke lige den boks du har over, men prøv at tage et billede lige forfra så kan den måske identificeres. Måske den regulerer ind på fyrets fremløbs temperatur. Der er flere ledninger så den kan have udeføler også.
Og så til spørgsmålet:
Du kan få rumtermostater men det indebærer ny styring, rumtermostater og Telestater som erstatter de hvide håndtag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar Erik. Her er billedet af boksen

Jeg kender ikke lige boksen. Men det er så den til venstre du skal regulere på. ved skiftende vejrlig. De andre kan drejes lidt ned hvis der er små rum der bliver for varme. De store rum skal have fuld knald der.
Solindfald kan du alligevel ikke regulere dig ud af. 

Annonce
Det er jeg simpelthen ikke sikker på at jeg forstår. Skal vi ikke regulere varmen på de øverste hvide termostater? Vi har indtil videre kun justeret i overgangen fra sommer til vinter på de hvide termostater. Vil det sige, at hvis jeg skruer på den sorte kanp til centre på boksen, så kan jeg regulere varmen i hele huset? 
Ja det er helt korrekt forstået. Det er ikke termostater men regulerings ventiler. Altså lige om en vandhane du skruer ned for. 
Jeg kan ikke tyde fabrikat og type prøv at skrive det ned her. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis