Ny undertavle

Hej,
Jeg undersøger hvad jeg skal købe ind til en undertavle der skal sidde i en carport som kan forsyne to elbiler og mere måske senere. Derfor er mine tanker følgende :

1. Det skal være en IP65 tavle
2. Jeg har ikke undersøgt men ummidelbart vil jeg tro Schneider materiel kan sagtens være udenfor i sådan en tavle.
3. Forsyningen til undertavler vil blive koblet på stikledningen igennem en TYTAN afbryder med passende forsikring som passer til kablet som er et 5G10 fra huset i kabel rør til carport. Gravsten sikringen er 35A på hver fase.

Der hvor jeg har lidt udfordringer er :

  1. Plads, jeg skal have plads ovenover de nuværende TYTAN afbrydere til en ekstra TYTAN afbryder. Jeg har ikke fundet LK der laver 6 modul gruppetavle så denne kunne passe til en TYTAN https://www.elsag.dk/gruppetavle-6-moduler
  2. Forsyningen fra elselskabets elmåler til vores elmåler (en specielt til at måle forbrug til vores solcelleanlæg) er 16mm2, fra vores elmåler går man til en TYTAN afbryder til vores hus tavle og derfra videre til en anden TYTAN til værksted (selfølgelig separat). Alt er lavet med 6mm2 tavleledning.
  3. For at alt skal være rigtigt så skal den nye 10mm2 kabel forbindes på udgangen fra elmåleren hvor der i forevejen sidder en 6mm2 og her kommer to udfordringer :
  •  - Er der ikke regler for om man må blande tværsnit sammen i samme klemme ? Jeg synes jeg kan huske noget om det.
  •  - Som I kan se på billedet er der kun en klemme til null lederen på vores elmåler så jeg kan umuligt også få plads til en ekstra 10mm2 der så jeg funderer over om jeg skal skifte de 6mm2 der er nu der forbinder TYTAN til samme kvadrat så jeg kan forbinde nul lederen på en TYTAN så der følges samme dimension af kablerne, nogle bud er velkommen. Det samme problem er der også få faserne på udgangen fra elmåleren hvor der nu sidder et enkelt 6mm2 til at forsyne den første TYTAN. En anden mulighed er om det er tilladt at lave en samling i tavlen med så store kvadrat for at komme uden om at der ikke er plads i klemmen (ja det bedste ville være hvis der var plads i tavlen for så kunne jeg montere et klemmerække men det er der ikke)

/donnib

 

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik lige en ide, jeg kan skifte den lille UG2 tavle til en 6 modul tavle (desværre laver LK ikke en så vidt jeg kan se) så kan jeg formentligt få plads til nogle Weidmüller rækkeklemmer så jeg kan lave det ordenligt og ikke have problemer med at blande tværsnit i samme klemme på elmåleren hmmmm..... jeg skal nok lige en tur i AO og prøve at prøve i praksis om det kan lade sig gøre.

 

Hvorfor spørger du her , det vil da være lettere at få svar fra din elektriker / elinstallatør som skal udføre arbejdet .inden det går helt galt med diverse gætterier .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Nu er det jo en lav det selv gruppe derfor spørger jeg her. Der er ikke så meget gætteri her som du hentyder men nogle klare spørgsmål (synes jeg selv hvertfald). Jeg har mødt elektrikere der har samme spørgsmål og ikke altid har svar på spørgsmålene så det er ikke ensbetydende de kan bare fordi de har uddannelsen. Hvis du har noget konstruktivt at tilføje til mit spørgsmål så hører jeg gerne. 

 

Jeg mener nu også at det projekt er ud over lav det selv, men når det er sagt så kan jeg ikke se overblikket. Det kunne være rart med et billede på lidt afstand for at se muligheder. 
Der er flere ting der undrer.
Der kommer 16 mm2 til det du kalder solcelle måler. Men den måler da så vidt jeg kan se atl forbruget. ?
Og mon det stadig går med  6 mm2 når du yderligere kobler forbrug på. 
Jeg kan se den ene tytan er til tavle i værksted med 20 A sikringer det er ok., Den anden  til anden tavle med 25 A sikringer 
Hvis den er til tavlen lige ved siden af så er jeg i tvivl om der er behov for denne tytan.  
Din 10 mm2 til bil-lader skal på efter din egen måler skriver du - Men den skal jo også have sikring foran. Så det ville da være ret let at montere den i 25 A tytan som forsyner tavlen ved siden af, og så lade tavlen ved siden af  komme fra undersiden på det hele. 
Eller er der noget på tavle ved siden af som skal sikres med de 25 A foran ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg glæder mig også til at se et billede af hele tavlearangementet. Det begynder at ligne en opbygning af en ny tavle, fordi det ser ud som, om tavlen har formeret sig ved knopskydning til det uoverskuelige. Siden her er da rigtig nok en gør det selv side, men der må vel være grænser for, hvad du selv må gøre inden for elfaget. 

fase
Annonce
@ev elmand
 
1. Korrekt den måler alt forbruget i huset så den kan regulere hvor meget solcelle inverterne skal producere da det er et et faset solcelle system og forbruget er over flere faser.
2. Lige nu er 6mm2 nok men det dur selfølgelig ikke at have en 6mm2 tilgang for så derefter at have 10mm2 det er logisk nok og det prøver jeg hellere ikke.
3. Grunden til jeg har 2 TYTAN er at jeg var irriteret at man skulle slukke for strømmen på vejen for at slukke en hel tavle så det er en nice to have feature ;)
4. Ja som jeg også skrev skal der en forsikring til den underliggende tavle og det var min ide at det også skulle være en TYTAN med passende sikring og igen jeg kan godt lide at hver tavle har sin egen TYTAN så man kan i fred og ro arbejde på den hvis det er nødvendigt. Når det er sagt kan jeg måske se en ide i at slå en af TYTAN sammen så den forsyner to tavler dermed slippe for endnu en TYTAN men jeg vil foretrække det andet hvis muligt.

@S. Fabrin
Ja det er rigtigt at der er udvidet en del de sidste år med solceller og huset blev større og ja man kunne flytte hele tavlen men det er stor arbejde derfor er det blevet som det er nu, er det kønt nej det kunne have været pænere hvis alt lå i den samme tavle eller to ved siden af hinanden men der er bare ikke plads her.

Umiddelbart er min konklusion at hvis jeg absolut vil have en separat TYTAN til den nye tavle så kan jeg tilføje en https://www.elsag.dk/gruppetavle-6-moduler hvor en TYTAN kunne være derefter erstatte UG2 med denne som er større og så monterer jeg elmåleren her samt nogle passende Weidmüller rækkeklemmer med lasker imellem så jeg kan bruge den korrekte tværsnit. Jeg kan opdatere tegningen med denne løsning hvis det er. 



 

Jeg undrer mig over et par ting på din skitse. Hvorfor er nullen til din bimåler ikke ført gennem måleren bare sådan forbindelsmæssigt. Hvorfor ikke tage forsyningen til laderne fra værkstedstavlen, hvis de to bygninger ikke ligger langt fra hinanden. Normalt vil man forsøge at lade om natten, hvor strømmen er billigst.

fase
1. Sådan er elmåleren lavet null lederen er kun på indgang siden. https://gavazzi.se/app/uploads/2020/11/em24_e1_im_inst.pdf

2. Huset hvor forsyningen er, er halvvejs fra carport til værksted så det er en del tættere på.

Jeg er ikke med på hvad du mener med ladning om natten altså hvordan det referer til installationen

 

Det bekræfter min antagelse. At der er en ret simpel løsning
1. Det fatter jeg ikke men det er også lige meget. 
2. ENIG Det er reduktionen fra 16 mm2 til 6 mm2 der undre mig. Men det har jo virket, men nu udvider du så det er ikke nok i fremtiden. 
3 Man skal ikke sådan slukke for tavler men ok hvis du synes det er nice. Jeg ville øjeblikkelig udnytte den nice situation og bruge den Tytan til at forsyne el bil-ladere
4 ?
5 Og hvad gemmer du det ledige hul til øverst til venstre Er det også Nice to have

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Med ladning om natten mener jeg, at du ikke behøver at lave en særskilt tytangruppe til laderne, fordi du ved at lade om natten kunne tage strømmen fra værksteds gruppen uden at overbelaste. Men bygningerne ligger så ikke sådan, at det er formålstjenligt.

fase
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis