Gips på gammel murværk i hus fra 1860

hej,

Vi har et gammel hus fra 1860, hvor en af væggene er meget ujævn. Det er en indvendig væg, altså fra det værelse vi vil lave og ind til stuen. Jeg har kradset noget af tapen af og det ligner det er mursten, der er pudset op.

Min tanke var egentlig at lave en - forsatsvæg?? (Tror jeg det hedder) - og så skrue gipsplader på den, for at få en flot lige væg igen.

Spørgsmålet er; jeg talte med en tømrer som sagde jeg skulle skrue forskallingsbrædder op på væggen og skrue gipspladerne på. Så talte jeg med en anden, som sagde at det måtte man endelig ikke i gamle huse.

Hvad tænker I, og skal man være opmærksom som på noget eller er det bare at skrue træet på væggen og gipsplader på træet?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Lidt underlig men begge udsagn er rigtige ! ! 
Meen svarerne tænker på 2 forskellige ting. 
På en væg inde i huset altså imellem 2 rum med stort set samme temperatur er der ingen problemer med forsats væg. 
Derimod kan der være problemer hvis man isolerer mere end 50 mm ud imod en ydervæg. Det sænker naturligvis temperaturen i ydermuren og derved kan der opstå fugt problemer. 
Om det så er den letteset måde at lave en jævn væg på er noget helt andet. Jeg ville nok pudse væggen op i kalkmørtel så væggen ikke bliver væsentlig tykkere. Det kunne jo godt give problemer ved døre f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik.

Tak for svar. Jeg tænkte nemlig nok den ene måske misforstod det.

Mht. pudse det op, havde vi også overvejet det. Men karmene på dørene er bare så brede at det ikke ville gøre noget med lidt ekstra tykkelse på væggen. Ellers tænker jeg du har helt ret i, at det ville være nemmere at pudse den op 👍🏼
" lidt ekstra tykkelse" Forskalling og gips giver mindst 35 mm ! ! 

Det er også helt fint. Det er et kæmpe rum 😊
Der var ikke rummets størrelse  men dørkarm der også skal udvides så gerikter kan sidde uden på den nye væg. Men godt at der er plads når nu du ikke vil pudse det op. 

Du kan også sætte gipsplader op med fliseklæber, når det er på murværk.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også