Rykke yousee stik

Hej

Yousee kablet som løber ind i huset og ender i et udtag på væggen skal rykkes da væggen skal fjernes. Kan man selv gøre det og i så fald hvordan forlænger man kablet (skal forlænges ca 75cm udendørs på væggen)

Vil man miste styrke (mere støj) da det bruges til både tv og internet (yousee kabeltv )

Jannik

p /p
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer da helt an på, hvilket kabel det drejer sig om.

fase
Hvis det går i en router, så kan det meget nemt være almindelig telefon kabel. Så det er ikke så nemt at svare entydig på. 
Så et billede af boksen som kablet kommer fra vil være godt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg læser det, så må det være et coax kabel. Yousee bruger netop dem, hvor de kommer ind i en fordelerboks i  huset. I denne boks deler man det så op, således at der er udtag som går til modem/router og udtag til tv. I begge tilfælde også med coax.
Samlinger er jo aldrig godt, men jeg skal lade det være usagt, hvis det bliver gjort ordentligt. 
Jeg har set yousee splejse sådan et kabel, som gik ind i huset, så det kan lade sig gøre, så det stadig virker.

Kurt B. Andersen
Det er coax
Har gravet det over før nemlig og blev samlet igen af tdc 😄

p /p
Det kan godt lade sig gøre at forlænge et coaxkabel, du skal bruge den korrekte muffe. Det er reelt TDCs kabel, så du kunne få TDC til at øge kablet.

fase
Oftest er stikledningen kundens og ikke forsyningsselskabets.
Du kan godt selv lave en forsvarlig samling på dette coax kabel.

Brug f-connectors til at samle med dvs 2 stk af disse https://www.biltema.dk/kontor---teknik/tv/antenner/antennekontakter/f-stik-2-stk-2000048378 samt 1 stk af disse https://www.biltema.dk/kontor---teknik/tv/antenner/antennekontakter/f-stik-samling-1-stk-2000034376 
Hvis det er en udendørs samling bruger du derefter enten en krympeslange med lim alternativt noget selvvulkaniserende tape https://www.biltema.dk/byggeri/tape/vulktape/vulktape-2000021444 for at sikre at samlingen er vandtæt.

Linkene er tilfældige link for at illustrere hvad du skal bruge - Husk at F connector fåes til forskellig kabel tykkelse så vælg den rigtige størrelse.

Normalt er stikledningen teleselskabets ind til monopolskillepunktet. Så hvis samlingen ikke udført korrekt får du en regning på reparationen. Hvis stikledningen udgår fra et skab til fordeling er skillepunktet i skabet. Trådstarter har fortalt, at TDC tidligere har repareret kablet, så derfor tror jeg skillepunktet er ved afslutningen i huset.

fase
S. Fabrin skrev den 05-03-2022 11:14:01

Normalt er stikledningen teleselskabets ind til monopolskillepunktet. Så hvis samlingen ikke udført korrekt får du en regning på reparationen. Hvis stikledningen udgår fra et skab til fordeling er skillepunktet i skabet. Trådstarter har fortalt, at TDC tidligere har repareret kablet, så derfor tror jeg skillepunktet er ved afslutningen i huset.

Du skal ikke forveksle coax kablet med telefonkablet. Telefonkablet etablerede telefonselskaberne ind til et skillepunkt på huset. Coax kablerne blev typisk etableret af diverse lokale antenne foreninger. Antenne foreningens netværk blev ligesom el forsyningen afsluttet i gravstene ved vejen hvorefter stikledningen var kundens (men evt etableret af antenne foreningen når hovednettet den blev etableret/gravet ned). Indtil 1980/1990 var der tylisk kun 6-10 kanaler i disse lokale foreninger og i 1980/1990 stod disse lokale antenne foreninger typisk for en større opgradering til flere kanaler og fremadrettet også til bla internet. Mange antenne foreninger så det her som en fordel at sælge til TDC,  Stofa eller andre af de stører selskaber der fandtes dengang. Coax netværket er derfor de færreste steder oprindeligt etableret af TDC og til det "normale" TDC slutpoint ved huset.

Du kan reperere på mange måder og den beskrevne reparation er faglig OK. Jeg har selv lavet den mange gange dengang jeg arbejde nogle år som antenne montør hvor vi ligesom Stofa/TDC reparerede stikledningkabler når folk typisk havde gravet dem over.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis