Elektronisk svejsehjelm dæmper ikke nok

Jeg har en Esab elektronisk svejsehjelm med solceller til opladning,  der er 4-5 år gammel. Jeg synes ikke længere at den dæmper lyset nok, selv om jeg skruer den op på max og jeg bliver derfor blændet når jeg svejser, men det er ikke fordi den overhovedet ikke virker. Er der noget at gøre ved det, eller skal jeg bare købe en ny, og i så fald hvilken skal man købe når man ikke lige frem svejser hver dag? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De Esab hjelme jeg kender har 2 små flade batterier i elektronikken. Hvis de er ved at være døde så får den de symptomer. Så måske tager du fejl af det med solcelle opladning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som jeg husker det, er der stadig de små batterier, selv om der sidder "solceller" i fronten.
Så mon ikke du skal prøve at kikke om der er batterier, og udskifte dem hvis det er.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg fandt denne video med en der skiftede batterier i en svejsehjelm magen til min https://youtu.be/0YNPr0Rq5Is og godt nok har jeg ikke en punktsvejser der kan svejse loddeflige på en knapcelle men tænkte at jeg da lige kunne prøve at skille det. Problemet er bare at der er lagt noget beg over lodningerne, der hvor batteriet er sat på, har prøvet at skrabe det af men det sidder rigtigt godt fast og har omsluttet alle komponenterne i nærheden. Nogen der ved hvordan man får sådan noget væk så man kan komme til at lodde og om man kan købe den type batterier med loddeflige på?

f eks
https://dk.rs-online.com/web/p/knapcellebatterier/5132871

Venlig hilsen
Knud
Kan du ikke "brække" loddefligen af det batteri, evt. slibe der hvor den er punktsvejset på batteriet med en slibemaskine og derefter lodde fligen fast på batteriet igen, (så behøver du ikke at fjerne det beg)?
Slib batteriet hvor du vil lodde, for at få det til at holde, evt. loddevand.
Link til slibemaskine
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis