Tidsforbrug på at støbe 12 kvm gulv?

Hej

Jeg har lokket min far til at hjælpe mig med at støbe gulvet på mit badeværelse, som er 12 kvadratmeter. Planen er at jeg blander og kører betonen, mens han fordeler, afretter og pudser. Vi har ikke erfaring med at støbe gulv. Hvor lang tid skal vi regne med at det tager?

Og kan vi støbe det ad en omgang eller skal vi lave klaplag og slidlag to forskellige dage?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit køkken på 10m2 brugte jeg omkring 6 timer på alene. Så med to mand bliver det nok også deromkring.

Har støbt alle mine gulve i én omgang, meget nemmere hvis du spørger mig. Bare sørg for at have noget at afrette på inden, så i ikke skal stå og bøvle med det imens i støber. Og sørg for at stoppe et par mm før og brug noget gulvspartel til at få det helt lige til sidst.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I kan støbe klaplaget først. Det er også det, der kræver flest materialer ca. 1,2 m3 . Det er svært at give tiden I skal bruge, men hvis du sætter en ny blanding i blandemaskinen inden du kører blandingen ind i badeværelset, er der en blanding klar, når du kommer med den tømte bør. Så et skud er 4 til 5 timer. Slidlaget kan I så støbe 1 eller 2 dage efter. Det betyder, at klaplaget ikke behøver at være mm nøjagtigt. Slidlaget, som du blander cement og sand i forholdet  1:4, kan I så bruge til at danne fald osv. i. Slidlaget pudser I så, så det bliver jævnt og lige til at lægge gulvfliser på.

fase
Men får man et lige så holdbart resultat ved at støbe det hele i en omgang? Ville være dejligt at få klaret det i et hug.

Og skal man bruge en tvangsblander eller en roterende betonblander?
Begge maskiner er roterende. Tvangs blander er den bedste til den opgave. Med den med tromlen ( fritfaldsblander) kan også bruges, men så skal der lidt mere vand i så det kn falde frit ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Klart bedst med en tvangsblander. Jeg prøvede begge dele med cement og 0-16 støbemix. I fritfaldsblanderen klumpede cement sig sammen og jeg skulle manuelt skille det ad hver gang. Meget nemmere i tvangsblanderen. Endte med at købe en tvangsblander til de næste projekter.
Annonce
Jeg har selv støbt mange kvm gulve og har kun brugt fritfalds blander. Det kan sagtens lade sig gøre. 
Og så helt uden for trådstarters opgave: 
Har hjulpet en kammerat med et maskinhus gulv. Han lejede en tvangs blander som kunne hænge bag på traktor og trækkes af denne. Indhold så vidt jeg husker på ca. 500 L Det dur til større opgaver.
Køre ud til grus dynge, fylde med frontskovl, vand samt hele sække cement oven i, Og så køre ind til gulvet med hele blanderen og læsse af lige hvor det skal bruges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
humseper skrev den 03-03-2022 20:55:32

Men får man et lige så holdbart resultat ved at støbe det hele i en omgang? Ville være dejligt at få klaret det i et hug.

Og skal man bruge en tvangsblander eller en roterende betonblander?

Hvis I laver det sådan at slidlaget er mindst 2 cm tykt, og der ikke er gået på betonen med beskidte støvler med jord på, holder det fint. Det kræver øvelse at lave faldet i beton, som er med sten i, at lave faldet. Om I bruger den ene eller anden blander er ligegyldigt. At der skal lidt mere vand i ved brug af frifaldsblander gør at det er nemmere for jer at jævne betonen ud. I bruger sikker ikke vibrator.



fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis