Bjælke dimensioner - HEB bjælke - er HEB160 realistisk her?

Hej 
Jeg skal vælte en mur og vil gerne høre om en HEB160 her lyder nogenlunde fornuftigt?
Se billedet..
Det er den grønne bjælke jeg skal dimensionere. I den anden ende af væggen er der tidligere sat en bjælke ind (den lyserrøde).

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har noget lignende i min etageadskillelse men med lidt mindre spænd (4,4m), beregningen er efterprøvet ved ingeniør, det er en HEB180 med 40cm vederlagsplade (2cm tyk) i begge ender.
Hvorvidt det ift forsikring er ok at du ikke får lavet en beregning tror jeg er tvivlsomt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis man nu anvender en limtræsbjælke hvilken dimension kommer man så op i?
-morten- skrev den 03-03-2022 20:41:28

Hej BOFH - Super - tak. Har du noget jeg må se af de beregninger og tegninger?

Skal lige se om jeg kan finde det - send en PB. Men ift beregning så er forudsætningerne forskellige. Limtræ er helt urealistisk - den vil blive mere end 3x høj ift HEB.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du bør uden tvivl få lavet beregninger hos en ingeniør. Jeg har lige gjort det i forbindelse med en kommende terrassedør i vores ydervæg og gav 5000 kr. for det. Beregningerne viste ikke noget overraskende, men det giver lidt bedre sikkerhed ift. forsikring mv., hvis det skulle gå galt.

Mvh. AllanE
Annonce
På dit billeder ser det ud til at der er 1.sal pga. vinduerne. Men samtidig ingen vægge der oppe eller for den sags skyld nogen trappe.
Det er ret afgørende for beregning, om der står en væg over det du vil fjerne, og hvad den i så fald er lavet af.
Jeg mener også der gælder forskellige tal for nedbøjning alt efter om der er 1. sal eller ej.
Det er et 1 1/2 plans hus. Ingen vægge deroppe endnu. Der kommer lette skillevægge :-)
Der er skam en trappe op :-)
Kan præcisere at bjælken spænder hen over 3,59m og jeg har indtil videre lavet 60cm vederlag i begge ender. Derfor er den totale længde 4.79m
Jeg har en lignende konstruktion men midt i huset. Her er et spænd på ca. 340 cm og der er netop lagt en HEB 160 op. Den giver sig ikke det mindste. Der er ikke så lang vederlag. i begge sider hviler den på tværs af 1/2 sten mur. Men der er lagt en jernplade under på ca. 20 x 11 cm Der er i umiddelbar nærhed af hvor den lander en skillevæg der går vinkelret på. Så er stabilitet også sikret.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis