Hvilket Aggregat til luft/varmegenvinding

Hej

Vi har et Duka Genvindingsanlæg som er 10 år gammelt. og jeg overvejer at skifte det ud. Mest pga. det ikke er særlig intelligent (der er bl.a. ikke fugt måler, eller sommer bypass på). 
Hvad anbefaler folk? vores rør er trykket i 160mm, med 100mm isolering, så dem regner jeg med at genbruge. 

er man ude i et nyt Duka, eller skal man gå efter Nilan eller Genvex?

På forhånd tak. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det virker som det skal, altså holder badeværelserne fugtfrie, er det nok begrænset hvad du får ud af at skifte. Bypass lyder tiltalende, men det ikke noget der kan køle huset ned en sommernat. Det er minimalt hvad det giver. Nilans og Genvexs fugtighedsstyring er elendig (var det i hvert fald for nogle år siden). Det er ikke bedre end hvad du kan få på dit nuværende anlæg ved at bruge noget smart home udstyr, fx Aqara, Nedis eller andre. Det kræver selvfølgelig lidt viden om din Duka styring.


Er du sikker på at den ikke starter på tidspunkter hvor det ikke er nødvendigt?

Nilan havde dengang blot en fugtighedsføler, der satte hastigheden op, hvis fugtigheden kom over en vis værdi. Det betyder at når luftfugtigheden og temperaturen er høj ude, går den op i hastighed på tilfældige tidspunkter. Hvis man ringer til Nilan og vil have en ny fugtighedsføler, siger de at føleren er okay, sådan er det bare - lev med det.

De er lavet lige så ringe som de fleste ventilatorer til badeværelser.

Hvis de skal laves ordentligt skal styringen holde øje med, når luftfugtigheden ændrer sig hurtigt  og ikke når den kommer over et vist niveau.
Ok tak for svar. 

Jeg har i øvrigt også trukket flexrør i stedet for spirorør. Er det en ulempe (udover de ikke rigtigt kan renses?)
HVIS jeg nu gerne vil skifte aggregatet ud, hvad kan så anbefales? har 110m2, så huset er ikke voldsomt stort. 
Det vigtigste med rørene er de ligger i isoleringen eller er ordentligt isoleret. Ellers kan du få problemer med kondens og dårlig virkningsgrad. Du kan helt sikkert finde fan-boys af Nilan, Genvex eller andre mærker. Gå efter det der tiltaler dig mest.
Annonce
Jeg kan lige tilføje at jeg selv har et 25 år gammelt Genvex-anlæg, der med 50 mm isolering af rørene. Det er helt klart for lidt.
Yes. jeg har 100mm isolering af alle rør. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis