Gulvdæk

Hej. er ved at renovere en lejlighed i etage ejendom.
der er 90 cm mellem gulvspærrene så tænker jeg er nødt til at sætte regler eller spær træ mellem dem med 60 cm mellemrum, så undergulv på krydsfiner bliver stabilt nok og derefter lægge sildebens parket.

må man godt skrue regler/spærtræ på siderne af de gamle bærende spær så de sidder i en 90 grader vindel og dermed sætte skruer ind i spærrene med 60 cm mellemrum, eller kan det svække de bærende bjælker at jeg skruer ind i dem for hver 60 cm i siderne? måske lidt mere ingeniør spgm. Jeg snakkede med kommunen tidligere om noget andet og de siger hvis man ændrer styrke kræver det byggeansøgning, men ved ikke om det anses for at ændre styrke på en bjælke at man  har skruet ind i siderne på den?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det svækker ikke bjælkerne at skrue igennem fra siden, men du bør bruge bjælkesko til formålet - afhængig af tykkelsen af bjælkerne kan du evt lave påforing på begge sider og reducere det frie spænd? På denne måde kan du også lave opretning samtidig.

Husk at pladerne skal understøttes korrekt både på kort-og langkanter, dette er især vigtigt ved gulvkonstruktion pga punktlast - mere info om montage og dimensionering af pladerne er her.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar. dvs de strør du laver vinkelret på bjælkerne (de er 20x20cm tykke og ligger med 90 cm mellemrum), de strøer kan jeg sætte på bjælkesko og skrue bjælkeskoene ind i siden af spærrene uden det svækker de bærende spær? hvor lange skruer vil du mene jeg skal bruge uden at spærrene bliver svagere, men hvor bjælkeskoen samtidig er stærke nok til at bære de strøer der sidder vinkelret?
Bjælkesko skal være min 2/3 højde af dine strøer og som til alt andet mht beslag så skal der bruges beslagskruer.
Og nej, skruerne svækker ikke bjælkerne.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis