Splitte gammel dybfryser ad

Hejsa,

Jeg har en stor gammel fryser stående i kælderen. Vi har aldrig kørt med den, og  vi har alligevel boet i huset siden 2001 - så der er en god chance for at fryseren er fra 80'erne eller 90'erne og derfor fyldt med FREON. Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig har fantasi til at forestille mig hvordan den nogensinde er kommet derned - og endnu mindre hvad det vil kræve at få den op... så kan man splitte sådan een ad på en smart måde uden vinkelsliber ? Er der et særligt trick til at få inderbeklædningen af og så måske ligesom angribe den indefra ? eftersom der ikke rigtig er skruer udvendigt. Og hvordan får jeg på en sikker måde afmonteret kompressoren uden at få hverken forfrysninger eller forgifte mig selv ???
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man bærer den op den er ikke så tung at 2 mand ikke kan bære den 
Problemet er, at den ikke kan komme op af trappen ! Jeg tænker at den er blevet nedsænket inden trætrappen blev stillet op .. For virkelig at føje spot til skade, er der rundt om trappehullet monteret et stål gelænder 1 meter højt .... jeg forudser helt ærligt at hvis den fryser skal op, så skal den skilles ad ! 
Optimalt får du en kølemontør til at tømme den for kølemiddel, så kan du med sindsro save den i mindre bidder med eks en bajonetsav.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke lovligt at lukke freon ud, men det er sikkert allerede sivet ud.
 Meeeen der er under alle omstændigheder ikke chance for forfrysninger eller forgiftninger overhovedet. Freon påvirker vores klode fordi det har noget med drivhus gasser at gøre. Det påvirker ikke dig personlig. 
Det er kun på større anlæg man kan indfange freon. Jeg har aldrig set en kølemontør som kunne indfange freon. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Prøv at se om du kan skille den ad, uden at beskadige rør, kompressor osv.
Jeg tror ikke at det er realistisk uden skæreværktøj.
Annonce
ev elmand skrev den 02-03-2022 23:06:31

Det er ikke lovligt at lukke freon ud, men det er sikkert allerede sivet ud.
 Meeeen der er under alle omstændigheder ikke chance for forfrysninger eller forgiftninger overhovedet. Freon påvirker vores klode fordi det har noget med drivhus gasser at gøre. Det påvirker ikke dig personlig.
Det er kun på større anlæg man kan indfange freon. Jeg har aldrig set en kølemontør som kunne indfange freon.

 Jeg mener da det er et krav, og hvis du aflevere det på genbrugspladsen, bliver væsken tappet af.

Det er jo ikke teknisk umuligt at gøre det, men jo nemmere bare at lade det fise ud.

Men kan fryseren overhovedet ikke lave kulde, er der nok ikke meget tilbage  

Vi prøver igen, i morgen --
Fra genbrugs pladsen sendes frysere m.m. til aftappe stationer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis